Письменники
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Казкова подорож дорогами дитинства (за книгою Марини Павленко про Павла Тичину, Надію Суровцову, Василя Симоненка, Василя Стуса, Ірину Жиленко) Урок позакласного читання у 7 класі Учитель Проценко С. С.
Дитинство-казка, мов чарівна мить, Там завжди сонячно і світло. І річка вдаль приваблива біжить, А поле травами розквітло. Там стільки сонця, радості, тепла, Краси чарівної без краю! Там наймиліша стежка пролягла, Лиш вороття туди немає. Там велетні дерева до небес, Струмочки чисті гомінливі, Повсюди стільки казки і чудес… Там ми були такі щасливі! В дитинстві все яскраве і дзвінке, Уміє серце милувати. А малинове сонечко таке, Що у словах не передати. А неба синь нас кликала в політ, Там чисті роси найсвітліші. Там вперше пізнавали дивосвіт Й були, мабуть, найщасливіші. Надія Красоткіна «Дитинство»
На уроці: а) ви більше дізнаєтеся про дитячі роки, формування характерів відомих письменників України; б) проаналізуєте зміст самостійно прочитаної книги із серії «Життя видатних дітей»; в) знайдете відповідь на проблемне питання: «Чому дитинство – це чарівна казка, в яку немає вороття?» Мета і завдання уроку
Планування роботи на уроці Давайте спробуємо передбачити, чого ви очікуєте від уроку і чи буде він цікавим для вас. Закінчіть думку: ДУМАЮ, ЩО СЬОГОДНІШНІЙ УРОК БУДЕ ЦІКАВИМ, ТОМУ ЩО …
Візитка Марини Павленко Датанародження Місце народження Відомості про родину Особливості виховання Навчання Захоплення Найвідоміші збірки, твори Значення творчості для сучасників
Павленко Марина Степанівна народилася 30 березня 1973 року в селі Старичах Яворівського району Львівської області. У дворічному віці переїхала з батьками на Черкащину. Протягом 1991–1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини. З 1995 по 2000 роки працювала вчителькою початкових класів Уманської міської гімназії. З 2000 року – викладач кафедри української літератури й українознавства Уманського державного педуніверситету імені Павла Тичини. Кандидат педагогічних наук, доцент, автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій «У країні Лісових Дзвіночків» (2002) і монографії «Тичининська формула українського патріотизму» (2002), за яку удостоєна літературної премії «Благовіст». Упорядник спогадів про Павла Тичину «З любов’ю і болем» (2005). Має багато публікацій у періодичній пресі, мистецьких часописах («Березіль», «Кальміюс», «Дзвін», в тім числі у тих, що видаються за кордоном: вірменському – «Гарун», в італійському – «Артекультура», в німецькій «Соборності»), альманахах та колективних збірниках. З 1997 року член Національної Спілки письменників України.
– Зізнайтеся, чи апробуєте свої книжки на домашніх? Наскільки це полегшує або ускладнює роботу над книжкою? – Розкажіть нашим читачам трохи про свої книжки. Ваша перша книжка для дітей – повість “Домовичок з палітрою” вийшла 2000 року, її наклад швидко розійшовся. Звідки узявся цей образ? Чи плануєте написати продовження? – Хто з вітчизняних і зарубіжних авторів у є для Вас взірцем? – За якою книжкою Ви зазвичай відпочиваєте? – Наскільки цікавою, на Вашу думку, є українська книга в європейському контексті? – Як мама і педагог, скажіть, якою на Вашу думку має бути хороша дитяча книжка? – Телевізор і комп’ютер добряче потіснили книжку з життя сучасних підлітків… – Як літературознавець, Ви займалися дослідженням творчості П. Тичини. Чому доробок саме цього письменника став предметом Ваших досліджень? – Окрім того, що Ви працюєте в царині красного письменства, Ви ще й художник-ілюстратор. До чого важче робити оформлення – до власних текстів чи до чужих? Чи важко довірити свій текст іншому художнику? Не виникає потім бажання підправити, змінити, посперечатися з ілюстратором – мовляв: “Не відчув він мій текст”? – Наостанок, чи варто мріяти в наш прагматичний час? Інтерв’ю Зої Жук з Мариною Павленко
Візитка Марини Павленко Датанародження 30 березня 1973 рік Місце народження Народилася в с.СтаричахЯворівського району Львівської області Відомості про родину Мама Ольга і тато Степан – учителі, цінителі художньої літератури; знавці української мови. Особливості виховання Батьки,великі знавці і майстри слова, виховували любов до книги, відчуття живої, не спотвореної рідної мови, навчили любити людей, природу і мистецтво. Навчання Протягом1991-1996 років здобула вищу педагогічну освіту в Уманському державному педагогічному інституті (нині – університеті) імені Павла Тичини. Захоплення Ще здитинства захоплювалася весняним розмаєм, мудрістю та інтригою сюжетів художньої літератури. Найвідоміші збірки, твори Автор багатьох наукових публікацій, методичних рекомендацій «У країні Лісових Дзвіночків» і монографії «Тичининськаформула українського патріотизму» .Упорядник спогадів про Павла Тичину «З любов’ю і болем» . Значення творчості для сучасників Письменницяполюбилася читачам своїми творами для дітей. Крім захопливих сюжетів твори містять краєзнавчий матеріал, вчать любити свій край, свою історію, свою родину, себе – як неповторну особистість.
Видатний французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері стверджував,що «всі ми родом з дитинства». Наші дорослі досягнення ґрунтуються на дитячих спогадах та мріях. Ті, кому пощастило вчасно виявити свій талант, щасливі та відомі всьому світові.
Блакить мою душу обвіяла, Душа моя сонця намріяла, Душа причастилася крутості трав – Добридень я світу сказав. Не бував ти у наших краях! Там же небо – блакитні простори… Там степи, там могили, як гори. А веснянії ночі в гаях!... Гаї шумлять – Я слухаю. Хмарки біжать – Милуюся. Милуюся-дивуюся, Чого душі моїй Так весело.
– Чому Павлусевій радості немає меж? – З чим порівнює Павлусь гармонію в природі? – Хто простер свої крила над Павлусем і над Іваном, наче – яблуня гілля? – Які таланти мав батько хлопчика? – Чому Павлуся у родині всі любили? – Про що вели розмову вночі під зорями брати? – Яка тривога прийшла в родину в 1906 році? – Яких письменників брав за взірець Тичина-поет? – Чому у 1959 році Павло Тичина відмовився від депутатства? – Хто ж все життя охоронятиме письменника своїми крильми? Вікторина «Чи уважний ти читач?»
30 вересня 2005 року в місті Умані Черкаської області відкрито меморіальний музей-квартиру Надії Суровцової
У Івася немає тата. Не питайте тільки чому. Лиш від матері ласку знати Довелося хлопчині цьому. Він росте, як і інші діти, І вистрибує, як усі. Любить босим прогоготіти По ранковій колючій росі. Любить квіти на луках рвати, Майструвати лука в лозі, По городу галопом промчати На обуреній, гнівній козі. Але в грудях жаринка стука, Є завітне в Івася одно — Хоче він, щоб узяв за руку І повів його тато в кіно. Василь Симоненко «Кривда» Ну, нехай би смикнув за вухо, Хай нагримав би раз чи два,— Все одно він би тата слухав І ловив би його слова... Раз Івась на толоці грався, Раптом глянув — сусіда йде. — Ти пустуєш тута,— озвався,— А тебе дома батько жде - Біг Івасик, немов на свято, І вибрикував, як лоша, І, напевне, була у п'ятах Пелюсткова його душа. На порозі закляк винувато, Але в хаті — мама сама. — Дядько кажуть, приїхав тато, Тільки чому ж його нема?.. Раптом стало Івасю стидно, Раптом хлопець увесь поблід — Догадався, чому єхидно Захихикав сусіда вслід. Він допізна сидів у коноплях, Мов уперше вступив у гидь, З оченят, від плачу промоклих, Рукавом витирав блакить. А вночі шугнув через грядку, Де сусідів паркан стирчав, Вибив шибку одну з рогатки І додому спати помчав... Бо ж немає тим іншої кари, Хто дотепи свої в іржі Заганяє буздумно в рани, У болючі рани чужі...
Терпи, терпи - терпець тебе шліфує, сталить твій дух - тож і терпи, терпи. Ніхто тебе з недолі не врятує, ніхто не зіб'є з власної тропи. На тій і стій, і стій - допоки скону, допоки світу й сонця - стій і стій. Хай шлях - до раю, пекла чи полону - усе пройди і винести зумій. Торуй свій шлях - той, що твоїм назвався, той, що обрав тебе навіки-вік. До нього змалку ти заповідався до нього сам Господь тебе прирік.
З очима, веселими й печальними водночас. Здивована дівчинка і зріла жінка в одній іпостасі. Зі школярською стрижкою, в якій поблискує сивина. Емоційна та іронічна. Наївна і прозірлива. Проста й оптимістична. Поезія і творчість – її життя. Доміно «Яскрава особистість»
Оберіть зручне положення. Заплющіть очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Відчуйте свою розслабленість. Усміхніться і уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтеся. Згадайте найщасливіші хвилини вашого дитинства . Час, коли ви відчували себе спокійними, були поряд з люблячими людьми, відчували себе захищеними. Звільніться від негативних думок. Подякуйте образу вашого дитинства. Будьте щирі з собою. Розплющіть очі. Подивіться наліво, направо. Посміхніться усім навкруги. І давайте продовжимо нашу роботу. Психофізіологічна розминка
Група Завдання І Гра«Складипазли» Прочитайте записаний план змісту аналізованої книги. Чи все вірно? Біля кожного пункту поставте його правильний номер. ІІ Пошуково-дослідницькезавдання Згадайте кінець поданихприслів’їв. Випишіть те, що, на вашу думку, виражає головну думку книги Марини Павленко. Від малих дітей голова болить, а від великих – ….. Все купиш, лише тата й мами – …. Всяка пташка…. Гни дерево, поки молоде, учи дітей, …. Син мій, а розум …. Яблучко від яблуні недалеко…. ІІІ Творча хвилина Уявіть, що ви – поети. Складіть і запишітьсентандо слова Дитинство. ІV Творча робота зтекстом Складіть кілька цікавих запитань для перевірки змісту книги. V Вправа«Закінчітьдумку»: « Прочитавши книгу Марини Павленко, я зрозумів (зрозуміла), що …»
1. Який фольклорний твір називається казкою? Які види казок ви знаєте? Чому дитинство порівнюють з чарівними казками? 2. Від чого залежить щастя дитини? Чи щасливим було дитинство героїв книги Марини Павленко? А ви – щаслива дитина? 3. Чи впливає родина на формування дитини, розвиток її талантів і здібностей? Доведіть це прикладами із книги М. Павленко. 4. Кажуть, що спогади дитинства – «сонячні і світлі». Ви теж згодні з цією думкою? Як про це пише письменниця? 5. Чому в дитинство «наймиліша стежка пролягла», та вороття туди немає? Підсумок уроку. Вправа «Завдання у конверті»
1. Коли задумуєтесь над своїм життям, приходите до висновку, що: 0 – все було скоріше гірше ніж краще; 1 – все було скоріше краще ніж гірше; 2 – все було відмінно. 2. В кінці дня зазвичай: 0 – незадоволений собою; 1 – день міг пройти краще; 2 – все було відмінно. 3. Коли Ви дивитесь у дзеркало думаєте: 0 – могло б бути і краще; 1 – а що, зовсім непогано; 2 – все прекрасно. 4. Якщо дізнаєтесь про вагомий виграш когось із знайомих, думаєте: 0 – ну, мені ніколи не таланить так; 1 – ах, чому ж не я; 2 – одного разу так поталанить мені. 5. Якщо почуєте по радіо, дізнаєтесь із газет про якусь трагічну подію, говорите собі: 0 – ось так одного разу буде і зі мною; 1 – на щастя мене ця біда обминула; 2 – ці репортери навмисно перебільшують та драматизують. Тест “Чи вмієте ви бути щасливими ?” 6. Коли пробуджуєтесь зранку, частіше: 0 – ні про що не хочеться думати; 1 – зважуєте, що Вам цей день готує 2 – задоволені, що почався новий день і можуть бути нові сюрпризи. 7. Думаєте про Ваших друзів: 0 – вони не настільки цікаві як хотілося б; 1 – звичайно у них є недоліки, але в цілому вони дуже терпеливі; 2 – прекрасні люди. 8. Порівнюючи себе з іншими вважаєте: 0 – мене недооцінюють; 1 – я не гірший за інших; 2 – підходжу в лідери, і це, напевне, признають усі. 9. Якщо Ваша вага збільшилася на 4-5кг.: 0 – впадаєте в паніку; 1 – рахуєте, що в цьому немає нічого поганого; 2 – негайно переходите на дієту і посилено займаєтесь фізичними вправами. 10. Якщо сталася неприємність, Ви: 0 – клянете долю; 1 – знаєте, що поганий настрій минеться; 2 – намагаєтесь розважитися.
17 – 20 б.: Ви настільки щаслива людина, що навіть не віриться, що таке можливо! Радійте життю, не звертайте уваги на неприємності і життєві незгоди. Людина Ви життєрадісна, подобаєтесь оточуючим своїм оптимізмом, але … Чи не надто поверхнево і легковажно Ви відноситесь до всього, що відбувається? Дещо тверезості та скептицизму. Вам не зашкодить. 13 – 16 б.: Напевно, Ви “оптимально” щаслива людина, і радості в Вашому житті явно більше, ніж смутку. Ви хоробрі і холоднокровні, у Вас тверезий склад розуму і легкий характер. Не пасуєте, зустрівшись з труднощами, тверезо їх оцінюєте. Оточуючим з Вами зручно. 8 – 12 б.: Щастя і нещастя для Вас виражається формулою “50х50”. Якщо хочете схилити чашу ваг в свою користь, старайтесь не пасувати перед труднощами, зустріньте їх гідно, спирайтесь на підтримку друзів і не залишайте їх у біді. 0 – 7 б.: Ви звикли на все дивитися через чорні окуляри, вважаєте, що доля приготувала Вам участь людини невезучої, і навіть інколи мотивуєте цим. А чи треба так? Намагайтесь більше часу проводити в колі веселих, оптимістично налаштованих людей. Добре було б чимось захопитись, знайти “хобі ”. Інтерпретація результатів:
- Що нового ти дізнався на уроці? - Чи цікавим був урок? - Чи справдилися твої очікування? - У яких життєвих ситуаціях ти скористаєшся матеріалами сьогоднішнього уроку? Дайте відповіді на запитання анкети
Обов’язкове: написати лист-привітання Марині Павленко з нагоди 40-річчя від дня народження (30 березня), подякувати за цікаві і повчальні твори. Повідомлення залишити на сторінці письменниці В Контакті За бажанням: уяви, що Марина Павленко пише книгу про дитинство семикласників Баратівської ЗОШ І-ІІІ ступенів. Напиши ліричну сповідь про своє дитинство, яка ввійде до збірки письменниці. Домашнє завдання
Схожі презентації
Категорії