Чарльз Діккенс
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Чарлз Діккенс 1812 - 1870 Чарлз Діккенс – англійський прозаїк ХІХ ст., автор соціально-психологічних романів, які зображували повсякденне життя сучасного йому суспільства й утверджували гуманістичні засади людського буття В індивідуальному стилі письменники органічно поєдналися реалістичні й романтичні, побутові й фольклорно-міфологічні елементи. Творчість Діккенса яскраво увиразнює англійський менталітет і англійський характер.
Роман “Пригоди Олівера Твіста” був на писаний на протязі 1837 – 1839 років. Поштовхом до написання цього роману послужило ось яка подія. У 1834 році в Англії був прийнятий спеціальний закон про бідних. З цього дня просити подаяння, не мати даху над головою, просто бути жебраком влада заборонила - за це саджали у в'язницю. За новим законом безробітних і зубожілих людей направляли в робітні будинки, там вони були зобов'язані жити і за мізерне харчування виконувати будь-яку роботу, навіть найважчу і чорну. Були передбачені пункти, за якими дітей розлучали з батьками, а дружин з чоловіками. Це були справжні в'язниці, тільки людей саджали сюди не за провини і не за злочини, а за те, що вони - бідняки.
Перші розділи роману присвячені саме трагедії мешканців робітних домів та сатиричному змалюванню чиновників, яким підлягають ці заклади. Сучасники сприйняли «Олівера Твіста» насамперед як викриття «закону про бідних» та його безпосередніх наслідків: публікація роману настільки сколихнула громадську думку країни, що уряд був змушений утворити спеціальну комісію для перевірки наведених автором фактів.
Але в центрі уваги письменника передусім трагедія дітей, що животіють у робітному домі, керівництво якого вважає їх - особливо хворих - порушниками закону про бідних, нікчемними ледарями чи невдячними тварюками. В II розділі роману постав колективний образ таких «малих порушників», які «вовтузилися цілий день па підлозі, не потерпаючи від надміру харчів та одежі». З гірким гумором, за яким відчувається глибоке обурення, автор розповідає про страшні методи їхнього «виховання». Серед Оліверових товаришів по нещастю вирізняється доведений голодом мало не до божевілля хлопець, який змушує наляканих дітей просити добавки каші.
Переважна більшість людей, з якими стикається Олівер під час своєї мандрівки до Лондона і в самій столиці, це егоїстичні, до всіх байдужі обивателі. Якась старенька леді, бідняк-сторож, скромний книгар, котрі співчувають і допомагають Оліверу, сприймаються в романі майже як виняток. В такому оточенні, правдиве змалювання якого становить головну цінність і новаторство роману, переживає свої пригоди його маленький герой.
Змальовано в романі й яскраві образи дітей, зіпсованих злочинним середовищем. Серед них і підліток Джек Докінс, на прізвисько «Спритний Пройда». Він нахабний, зарозумілий, з бистрими й зухвалими очима. Проте він не позбавлений почуття власної гідності: краще бути злодієм, аніж залежати від будь-кого, каже він Оліверу, коли той хотів порвати з бандою, У Джека одна мрія і мета - розбагатіти, тому всяке інше ремесло, крім злочинного, він вважає принизливим.
Так Олівер зустрічає хлопчаків зі школи злодіїв, старого скнару Фейгіна, утримувача злодійської банди, злодійку Ненсі, грабіжника і вбивцю Білла Сайкса. Це далеко не веселі "джентльмени удачі", а люди, у яких лише один вихід - або вмирати, або красти.
Поведінку Джека й Чарлі, які, рятуючись, кидають Олівера напризволяще, Діккенс іронічно порівнює з прагненням «справжніх англійців-патріотів» відстояти свободу особистості - і бачить у цій поведінці ілюстрацію до буржуазної філософії, яка заперечує «геть усе, що стосується серця, благородних поривань та почуттів». Саме зі сферою почуттів, а не з розумом і спритністю, тільки й пов'язує письменник свої пошуки людяності навіть у злочинному світі.
Наскільки спонтанне прозріння Чарлі, настільки ж детально підготовлене й психологічно вмотивоване прозріння Ненсі. На відміну від інших членів банди, вона здатна жаліти людей і співчувати їм. Захищаючи Олівера й прагнучи допомогти йому, Ненсі знаходить у собі сили, витримку і мужність ціною власного життя здійснити свій план допомоги. її людяність так само переконливо виявляється і в її ставленні до Сайкса.
Для Діккенса важливо дати читачеві уявлення про те, що душа дитини не схильна до злочину. Діти - уособлення душевної чистоти і незаконних страждань. Цьому присвячена чимала частина роману. І хоч Діккенс прямо й не розкриває соціального коріння злочинності, але мораль і суспільне життя, злочинність і злидні об'єктивно взаємопов'язані в «Олівері Твісті» тонкими й виразними образними асоціаціями так само, як лондонське дно, злочинний світ і робітний дім.
Головний герой книги, сирота і втікач Олівер Твіст. Він схожий на хлопчика з казки - як сонячний зайчик, він висвітлює найтемніші душі, пробуджуючи в них крупиці добра, якщо вони ще збереглися. Життєвий шлях Олівера - ланцюг мук, але завдяки своєму "казковому" характером він уникає долі Спритного Пройду, він на крилах летить над жорстокою дійсністю, зберігаючи свою совість незаплямованою. Як мaгнітнa стрілка, він незмінно тягнеться до полюса добра, дружби, участі. Олівер для Діккенса - уособлення світлого в людині.
Ми бачимо, що соціальний роман Чарльза Діккенса "Пригоди Олівера Твіста" представляє собою живий відгук на найбільш злободенні і актуальні проблеми сучасності. А за популярністю і вдячності читачів цей роман по праву можна вважати народним.
Роман “Пригоди Олівера Твіста” у кіномистецтві 1906 р. та 1909 р. США. Режисер – Дж. Стюарт Блектон (Німий) 1910 р. США, Франція. Режисер – Камій де Морлон (Німий) 1912 р. США. Режисер – Томас Бентлі (Німий) 1916 р. США . Режисер – Джеймс Янг (Німий) 1919 р. Угорщина. Режисер – Мартон Гараш (Німий) 1920 р. Німеччина. Режисер – Лупу Пік (Німий) 1921 р. США. Режисер – Міллард Уебб 1922 р. США. Режисер – Френк Ллойд 1933 р. США. Режисер – Уільям Дж. Коуен 1948 р. Великобританія. Режисер – Девід Лін 1948 р. Великобританія. Режисер – Керон Рід (Мюзикл) 1955 р. Бразилія. (Телесеріал) 1960 р. Бразилія. Режисер – Діонісіо Асеведо 1962 р. Великобританія. Режисер – Ерік Тайлер (Телесеріал) 1962 р. Канада, Франція. Режисер – Жан-Пол-Каррер. 1968 р. Великобритания. Режисер – Керон Рід 1974 р. США. Режисер – Хол Сазерленд (Мультфильм) 1980 р. Великобританія. Режисер – Ян Фордис, Пол Харрисон 1981 р. Канада, Великабритания, США. (Мультфильм) 1982 р. Великобританія, США. Режисер – Клайв Доннер 1982 р. Австралія. Режисер – Річард Спланчінсі 1985 р. Великобритания. Режисер – Гарет Девіс 1991 р. США. Режисер – Фернандес Руіс (Мультфільм) 1997 р. США. Режисер – Тоні Біл 1997-1998 рр. Франція, США. Режисер – Бруно Бьянкі (Мультсеріал) 1999 р. Великобританія. Режисер – Ренні Рай ( Телесеріал) 2005 р. Франція, Великобритания, Італия, Чехія. Режисер – Роман Палонскі.
Схожі презентації
Категорії