Гучність звуку. Висота й тембр звуку
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
Гучність звуку. Висота й тембр звуку Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку»
Звичайно, чим більше амплітуда звукових коливань, тим звук здається більш голосним, але гучність для звуків різних частот буде різною.
Якщо гумовим молоточком ударити по «ніжках» камертона, то він буде видавати звук, що називається музичним тоном. Висота звуку визначається частотою звукової хвилі: чим більше частота хвилі, тим звук вищий.
Несинусоїдальне коливання може бути представлене у вигляді суми гармонічних коливань із різними частотами. Коливання з найменшою частотою називається основним тоном, а коливання з більш високою частотою називається обертоном, або гармонікою. Тембр звуку визначає його забарвлення. Він визначається наявністю й інтенсивністю обертонів — частот, кратних основній.
Луна — результат відбиття звуку: звукові хвилі відбиваються від різних перешкод, навіть від хмар. Відбиття звуку відбувається за таким самим законом, що й відбиття світла: кут відбиття дорівнює куту падіння.
Звук, що сприймається або чується вухом людини, має частоти в діапазоні 20–20 000 Гц Звукові хвилі з нижчими частотами називають інфразвуком. Інфразвук викликають, наприклад, землетруси й вібрація важких механізмів, автомобілів, тракторів і побутових приладів.
Ультразвук широко використовують й у медицині — як для обстеження хворого, так і для його лікування.
Питання 1. Чому після того, як ми вдаримо по камертону, чутний звук? 2. З якою фізичною величиною пов’язана гучність звуку? 3. Яка фізична величина визначає висоту звуку? 4. Чим визначається відмінність тембру звуків? 5. Які явища свідчать про відбиття звуків?
Лабораторна робота № 4 «Вивчення характеристик звуку» 1. Туго натягніть нитку: один її кінець прив’яжіть, а інший тримайте в руці. Смикніть нитку — ви почуєте звук, начебто від натягнутої струни. Джерелом цього звуку є коливна нитка. 2. Переконайтеся в тому, що зі збільшенням амплітуди коливань нитки звук голоснішає. 3. Зменште довжину нитки. Ви помітите, що звук став вище. У випадку зменшення довжини нитки (за тієї самої сили натягу) збільшується частота коливань нитки.
Поміркуй 1. Чому звуки з однаковою амплітудою, але з різними частотами людина сприймає як звуки різної гучності? 2. Якщо блискавка вдарила неподалік від вас, чутний різкий однократний удар грому, а якщо блискавка була далеко, чутно тривалий гуркіт грому. Чому? 3. На чому заснована дія рупора?
Домашнє завдання-1 1. У-1: § 6 (п. 6.3). 2. Сб-1: рів1 — № 6.4, 6.5, 6.8, 6.13, 6.14. рів2 — № 6.19, 6.20, 6.23, 6.27, 6.28. рів3 — № 6.32; 6.33, 6.34, 6.39, 6.42. Домашнє завдання-2 1. У-2: § 7 (п. 5), § 8 (п. 2-6). 2. Сб-2: рів1 — № 7.5, 7.6, 7.7, 7.8, 7.9. рів2 — № 7.13, 7.14, 7.15, 7.16, 7.17. рів3 — № 7.30, 7.32, 7.33, 7.34, 7.36. 3. Виконати лабораторну роботу № 4. 4. Д: Підготуватися до самостійної роботи № 5 «Механічні коливання. Звук».
Завдання для самостійної роботи Початковий рівень 1. Підвішений на нитці вантаж здійснює малі коливання. Уважаючи коливання незатухаючими, виберіть правильне твердження. А Період коливань залежить від маси вантажу. Б Чим довша нитка, тим менше період коливань. В Вантаж здійснює періодичні коливання. 2. Виберіть правильне твердження. Які з названих властивостей характеризують поперечні хвилі? А Поперечні хвилі являють собою стиски, що чергуються, і розрідження. Б Частинки середовища зміщуються перпендикулярно до напрямку поширення хвилі. В Ці хвилі можуть поширюватися тільки в газах.
Середній рівень 1. Вантаж, що коливається на пружині, за 8 с зробив 32 коливання. Знайдіть період і частоту коливань. 2. Відстань до перешкоди, що відбиває звук, дорівнює 68 м. Через який час людина почує луну? Швидкість звуку вважайте рівною 340 м/с. Достатній рівень 1. а) Як зміниться період коливань математичного маятника, якщо перенести його взимку в неопалюване приміщення? б) Писк комара — звук більш високого тону, ніж гудіння джмеля. Яка із цих комах частіше змахує крильцями? 2. а) Від яких величин залежить період коливань тіла на пружині? Як зміниться період коливань, якщо збільшити масу тіла? Замінити пружину? б) При польоті багато комах видають звук. Під час польоту птахів звуку не чутно. Чому?
Високий рівень 1. а) Як зміниться період коливань пружинного маятника, якщо амплітуду коливань збільшити у два рази? б) Поясніть походження звуків, що видаються живими істотами, зображеними на малюнку (квакання, дзижчання, скрекотіння). 2. а) Який фізичний зміст закладений у корейському прислів’ї: «Коли б’ють по стіні, і стеля тремтить»? Поясніть свою відповідь. б) Чому шум, створюваний поїздом, що рухається, стає особливо оглушливим, коли поїзд в’їжджає в тунель?
Джерела: 1. Усі уроки фізики. 8 клас./ Кирик Л. А.— Х.: Вид. група «Основа», 2008.— 352 с. 2. Сайти: rostehno.net, dic.academic.ru, pixru.eu, corpuscul.net, discaver.com.ua Презентацію створено за допомогою комп’ютерної програми ВГ «Основа» «Електронний конструктор уроку» © ТОВ «Видавнича група ˝Основа˝», 2011
Схожі презентації
Категорії