ОСНОВИ РОБОТИ З ДИСКАМИ
Завантажити презентаціюПрезентація по слайдам:
ТЕМА: Форматування диска. Діагностика диска. Дефрагментація диска. Відновлення інформації на диску. Правила записування та зчитування інформації з дискет. Поняття про комп’ютерні віруси. Класифікація вірусів. Антивірусні програми.
ТИП УРОКУ: урок формування нових знань та вмінь учнів. МЕТА: НАВЧАЛЬНА: Познайомити учнів з структурою та будовою дисків; призначеннями та роботою програм діагностики, дефрагментації та відновлення інформації на диску, сформувати поняття про комп’ютерні віруси, РОЗВИВАЛЬНА: Формувати вміння працювати з дисками. ВИХОВНА: виховувати загальну комп’ютерну грамотність, цікавість до предмета. ФОРМА УРОКУ: лекція з елементами практикуму. МЕТОДИ УРОКУ: словесні (розповідь,бесіда, пояснення); Демостраційні; Бліц-диспут.
ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕНН: ОС Windows 98, Microsoft Power Point НАОЧНІСТЬ: дискети, міні-підручник, індивідуальні картки до самостійної роботи, картки для бліц диспуту. ВИМОГИ ДО ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ: учні повинні мати уявлення: про структуру та будову дисків; Правила збереження інформації на диску; Правила форматування дисків; Поняття про діагностику диску; Відновлення інформації на дисках;; Правила записування та зчитування інформації з дискет; Поняття про комп’ютерні віруси.
ХІД УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЧАТКУ УРОКУ. ІІ. ПІДГОТОВКА ДО ОСНОВНОГО ЕТАПУ УРОКУ . 2.1. Актуалізація опорних знань. (Фронтальне опитування учнів) Як називається пристрій збереження інформації на комп’ютері? Назвіть призначення зовнішньої пам’яті? Які ви знаєте види дисків, назвіть їх характеристики, принцип роботи? Назвіть складові операційної системи? Що ви можете сказати про файлову систему? Де зберігаються файли? А чи знаєте ви, по якому принципу інформація зберігається на магнітних дисках? (проблемне питання)
2.2. Мотивація навчальної діяльності. Щоб інформація надійно зберігалася на дисках, потрібно вміти працювати з ними, а саме: підготувати диски для запису та зчитування інформації; вміти відновлювати інформацію в разі втрати; зберігати дані, тому сьогодні ми з вами розглянемо... 2.3. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЙ План пояснення: Поняття про форматування. Діагностика диску. Дефрагментація диску. Правила запису та зчитування інформації з дискет. Відновлення інформації. Поняття про комп’ютерні віруси.
ПОНЯТТЯ ПРО ФОРМАТУВАННЯ ТА РОЗМІЩЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ НА ДИСКАХ. Щоб дані можна було не тільки записати на магнітний диск, а потім ще й прочитати кожний файл на диску повинен мати свою адресу. Для цього диск розмічають на концентричні доріжки, а доріжки в свою чергу, розбивають на сектори. Сектор – це мінімальна одиниця читання і запису даних на диску. Розмір сектора вказує, скільки байтів може бути записано в сектор. Ємність диска залежіть від кількості доріжок на диску, кількості секторів на на дорожці і розміру сектора. Форматування – процес розбивки диска на сектори та доріжки засобами операційної системи. Нові диски перед використанням потрібно відформатувати за допомогою програми Format.com.
Після форматування вся інформація на диску зникає! Завдання 1. Підрахуйте, скільки інформації можна розмістити на дискеті, якщо двоповерхневий диск відформатовано на 80 доріжок по 18 секторів на кожній дорожці. В кожному секторі розміщується 512 байт інформації. Відповідь: 18 x80x2x0,512 1,44 Мб Запитання: На скільки секторів потрібно розбити дискету, щоб її ємність досягала 2,88 Мб? Процес форматування складається із двох етапів: Фізичне; Логічне.
Форматування Фізичне Логічне Доріжка Сектор Сектор завантаження FAT- таблиця Кореневий каталог
Всі файли на диску зберігаються у вигляді ланцюжків кластерів. КЛАСТЕР – це група логічно-послідовних секторів на диску. Таблиця розміщення файлів (FAT-таблиця) – це список кластерів диска, за якими ОС знаходить всі частини необхідного файла. Для надійності на диску знаходяться дві однакові таблиці розміщення файлів.
Відкрити об’єкт “Мой комп’ютер”. Навести курсор мишки на об’єкт Диск 3.5 і викликати контексне меню. Подати команду Форматировать.
Час від часу потрібно проводити діагностику диску і усувати виявлені ушкодження. Існують програми для виявлення та виправлення помилок на дисках. ОС Windows має вбудовану програму ScanDisk, яка перевіряє жорсткий або гнучкий диск на правильність логічної організації файлової системи та знаходить фізичні дефекти поверхні диску; виправляє помилки.Для завантаження програми – подати послідовність команд: Пуск\Программы\Стандартные\Служебные программы\Проверка диска. (Демонстрація на комп’ютері)
Фрагментація – це явище, при якому в процесі вилучення і перезапису файлів через деякий час на диску з’являєтьсся багато порожніх кластерів. Це сильно уповільнює роботу з файлами і призводить до додаткового спрацюван-ня дисководу. Дефрагментація – це процес впорядкування розміщення файлів на диску. Дефрагментація виконує переміщення файлів у нові ділянки диску. Програми, які виконують фрагментацію, називають дефрагментаторами. Для заван-таження вбудованої програми потрібно подати послідовність команд: Пуск\Программы\Стандартные\Служебные программы\Дефрагментация диска.
ПРАВИЛА ЗАПИСУ ТА ЗЧИТУВАННЯ ІНФОРМАЦІЇ З ДИСКЕТ Перед встановленням диска у дисковод, потрібно впевнитись, що знято захист від запису. Під час звертання ОС до дискети не можна дискету виймати з дисководу. Після закінчення роботи з дискетою її потрібно вийняти з дисководу.
Під час вилучення файла з каталогу вилучаються відомості про нього (видаляється перший символ імені), а ланцюжок кластерів у FAT – таблиці помічається як вільний. При цьому сама інформація в секторах не знищується. Це дає можливість відновити відомості в каталозі й у FAT і завдяки цьому відновити вилучений файл. Відновити файли та папки в ОС Windows можна за допомогою об’єкту “Корзина” на Робочому столі.
Історія винекнення вірусів Вважають, що ідею комп’ютерних вірусів підкинув письменник- фантаст Джорж Райн, який в одній із своїх книг (в 1977 р.) описав епідемію, яка вразила 7000 комп’ютерів. Причиною епідемії став комп’ютер-ний вірус. В кінці 80-х років, віруси стали реальністю. Була створена спеціальна асоціація по боротьбі з вірусами. Комп’ютерний вірус – це спеціально написана, невелика за розміром програма, яка приєднує себе до інших програм, завдаючи ім шкоду.
Завантажувальні – вражають 0-доріжку диску, де знаходиться ОС. Файлові – заражають виконувані файли з розширенням СОМ та ЕХЕ. Текстові – вражають документи, що містять макроси. Звичайні – код вірусу можна бачити на диску. Невидимі – коду не видно. Поліморфні – код вірусу змінюється. Безпечні – видають різні повідомлення, не виконують шкідливих дій. Небезпечні – призводять до втрати інформації.
Антивіруси –це програми, що виявляють віруси, лікують заражені об’єкти, виявляють і відвертають характерні для вірусів дії. Найбільш популярні антивірусні програми: AVP Касперського, Doctor Web, Norton Anti Virus та інші. Типи антивірусних програм Лікарі – відновлюють програми до попереднього вигляду. Ревізори – запам’ятовують початковий стан програми. Фільтри – повідомляють про звернення вірусів до систем.
Частина учнів по кількості комп’ютерів працює з тестовою оболонкою. (Можна використовувати конспект) Решта учнів в зошитах виконують самостійну роботу по індивідуальним карткам.
Отже, ми розглянули основні поняття для роботи з дисками. Назвіть основні терміни, з якими ви познайомилися сьогодні. Проведемо бліц-диспут: учні отримують картки з твердженнями, які можуть бути істинними або хибними, далі по черзі проголошують своє твердження, звертаючись до сусіда по парті (або до сусіда справа, якщо діти сидять в колі). Опонент, погоджується, або не погоджується з цим твердженням. Свою відповідь учні обов’язково обґрунтовують.
Я стверджую, що форматування – це розбиття диску на сектори та кластери. Прошу бути моїм опонентом_......__________________ Я стверджую, що розмір сектора вказує, скільки байтів може записано в сектор. Прошу бути моїм опонентом_...........______________ Я стверджую, що фрагментація – це оптимізація дискового простору. Прошу бути моїм опонентом_.........______________ Я стверджую, що Fat-таблиця – це каталог диску. Прошу бути моїм опонентом....................._______________ Я стверджую, що коп’ютерні віруси – це програми, написані людиною. Отже, які нові поняття ми розглянули? (Тільки назвати). (Вчитель оцінює роботу учнів на уроці, аналізує успішність досягнення мети уроку).
Повторити розділ підручника “Зовнішня пам’ять”. Вивчити ст. 19-20 (Верлань) та записи в зошиті. Підготуватись до практичної роботи. Підготувати реферат на тему “Комп’ютерні віруси” (за бажанням). Скласти кросворд на термінологію уроку. (за бажанням)
Схожі презентації
Категорії