X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Мить просвітлення душі. Урок компаративного аналізу новел “Останній листок” О. Генрі та “Кленові листки” В. Стефаника

Завантажити презентацію

Мить просвітлення душі. Урок компаративного аналізу новел “Останній листок” О. Генрі та “Кленові листки” В. Стефаника

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Тема Мить просвітлення душі. Урок компаративного аналізу новел “Останній листок” О. Генрі та “Кленові листки” В. Стефаника.

Слайд 2

Епіграф уроку Буває мить якогось потрясіння: побачиш світ, як вперше у житті… Ліна Костенко

Слайд 3

Актуалізація опорних знань Запитання та завдання для учнів на повторення Дайте визначення новели як жанру. Згадайте особливості новели? Які художні засоби використовує у своїх новелах О. Генрі? Які новели О. Генрі ви читали? Чи подобаються вам його твори ? Чим саме? Назвіть письменників, які були майстрами новели у світовій літературі.

Слайд 4

Слово вчителя Мить просвітлення душі (Звучить музика А. Вівальді) Вслухайтеся у звуки чарівної мелодії… У ній відчувається осіння прозорість, легкий смуток, спокій, тихий шелест листя, що непомітно падає на землю. Восени дерева скидають листя, а у житті людини обов’язково є така мить, коли ми позбавляємося від усього фальшивого, несправжнього, наносного. У цей момент прозріває душа особистості. Людина стає добрішою, вразливішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі. Саме так ми назвемо наш урок.

Слайд 5

Повідомлення учнів- “літературознавців” Мить просвітлення душі допоможуть нам осягнути два письменники, що жили в різних країнах, по-різному сприймали світ, говорили різними мовами, але все життя прагнули розгадати загадку людської душі. Це відомий американський митець О. Генрі, автор новели “Останній листок” і класик української літератури В. Стефаник, що написав новелу “Кленові листки”. Наше завдання – не просто проаналізувати прочитані твори, порівняти їх, а віднайти та збагнути миті просвітлення душі героїв.

Слайд 6

Труднощі в житті героїв О. Генрі Бесіда з елементами текстологічного аналізу З якими труднощами зіткнулися молоді художниці? Чи однаково поводилися дівчата? Хто допоміг Джонсі одужати? Що вас найбільше вразило у цьому творі? Хто з героїв запам’ятався? Чому? Чи була мить просвітлення в кожного з героїв новели? Знайдіть цю мить у тексті. Як ви гадаєте, чи можна сказати, що разом з героями новели мить просвітлення переживають і читачі?

Слайд 7

Слайд 8

Перший і останній шедевр Бермана Коментар учителя Вночі, під холодним дощем, при скупому світлі ліхтаря Берман створив на стіні будинку простий малюнок – останній листок плюща і врятував життя Джонсі. Цьому малюнкові судилося стати першим і останнім шедевром Бермана, в який художник-невдаха вклав усе своє велике серце. Старий, некрасивий, буркотливий дідуган виявився милосердною і благородною людиною, здатною на самопожертву. Берман пережив потрясіння від споглядання безвиході, в якій опинилася Джонсі. Співчуття освітило його душу, змусило, незважаючи на вік, хвороби і негоду, не думати про себе, а врятувати дівчину. Він не хотів помирати, навіть не думав про це, але медицина виявилася безсилою.

Слайд 9

Слайд 10

Проблемні запитання Як ви думаєте, що можна назвати шедевром: грандіозне полотно, чи маленький малюнок, який залишив слід у душі людини? Чи можна назвати вчинок Бермана подвигом?

Слайд 11

Мить просвітлення Джонсі та Сью Коментар учителя Мить прозріння пережила і Джонсі. Адже побачивши стійкість маленького листочка, що пережив холодний дощ зі снігом, шалений вітер, їй стало соромно за свою слабодухість, і вона вирішила боротися з хворобою. У Джонсі з’явився смак до життя. Мабуть, після всього, що сталося, Сью теж подивилася на світ іншими очима. Вона розповіла Джонсі всю правду про вчинок Бермана, щоб подруга зрозуміла не тільки велич подвигу художника, а й те, як вона живе, заради чого він віддав своє життя.

Слайд 12

Проблемні запитання Коли у житті Джонсі відбулася кульмінаційна подія? Що вона зрозуміла? Що ви збагнули, читаючи новелу О. Генрі?

Слайд 13

Слово вчителя Мабуть, кожний, хто прочитав новелу, зрозумів, що таке справжнє співчуття і милосердя, утвердився в думці, що треба бути уважнішими до тих, хто поруч, вчитися “бачити” серцем. А ще ми дізналися, що шедеври – це не тільки твори мистецтва, які живуть у віках, а й вчинки, завдяки яким не згасає життя. А зараз звернемося до новели В. Стефаника “Кленові листки”.

Слайд 14

Трагізм новели “Кленові листки” Бесіда з елементами текстологічного аналізу Що ви дізналися про життя головних героїв твору? Чому селянська родина не зраділа народженню ще однієї дитини? Яке лихо сталося в сім’ї? Хто з героїв найглибше відчуває трагізм ситуації? Який епізод найтрагічніший у новелі? Зачитайте. Про що співала мати у своїй останній пісні? Що спільного і відмінного у новелах американського та українського письменників?

Слайд 15

Слайд 16

Символізм листка плюща та листя клена Літературознавчий коментар учителя Досить цікава символіка цих новел. В оригіналі новели “Останній листок” вжито слово “vine”, що перекладається як виноградна лоза і як плющ. І це не випадково. У символіці християнства плющ трактується як символ вічного життя і символ смерті. Плющ в’ється вгору, так і людина чіпляється за життя, хоче вижити, подолавши всі негаразди. Тому в новелі використано образ-символ саме цієї рослини. А клен завжди був символом самотності, трагедії людського життя, відчуження, нереалізованих можливостей. У новелі “Кленові листки” В. Стефаника розповідається про трагедію дітей-сиріт, що пізнають самотність, втративши матір. Тому образ кленового листя є найбільш доречним. Отже, символіка рослин, допомагає більш повно розкрити основний задум кожного з письменників.

Слайд 17

Слайд 18

Підсумки уроку Робота з епіграфом Як ви розумієте слова поетеси? Як вони співвідносяться з темою уроку? Запитання для учнів Що допомагає людині вистояти в найскладніших життєвих випробуваннях? Чи завжди вона може подолати труднощі сама? Яке значення в нашому житті має людяне, турботливе ставлення до інших? Що ви відкрили для себе на уроці? Які моральні істини осягнули?

Слайд 19

Заключне слово вчителя Ось і закінчується наш урок – ця коротка мить просвітлення душі, яку ми спостерігали на прикладі літературних героїв. Російський поет Є. Євтушенко писав: Внутри меня осенняя пора, Внутри меня прозрачно и прохладно, И мне печально, но не безотрадно, И полон я смиренья и добра. А если я бушую иногда, То это я бушую отлетая, И мысль приходит ясная простая, Что бушевать не главная нужда. А главная нужда, чтоб удалось Себя и мир борьбы и потрясений Увидеть в обнажённости осенней, Когда и ты, и мир видны насквозь…

Слайд 20

Домашнє завдання Написати новелу “Моя мить просвітлення душі”. Підготуватися до уроку додаткового читання. Прочитати новели О. Генрі “Пурпурова сукня” та “Дари волхвів”.

Завантажити презентацію

Схожі презентації

Презентації по предмету Зарубіжна література