X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Засудження жахів війни у творі німця Белля. Герой “Подорожнього…” як жертва війни

Завантажити презентацію

Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Засудження жахів війни у творі німця Белля. Герой “Подорожнього…” як жертва війни

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Тема Генріх Белль “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Засудження жахів війни у творі німця Белля. Герой “Подорожнього…” як жертва війни.

Слайд 2

Епіграф уроку … Оповідання “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” є беллівським шедевром, одним з найгостріших антивоєнних творів світової літератури нашого часу взагалі. К. Шахова

Слайд 3

Тема війни у творах різних видів мистецтва Коментар учителя Друга світова війна залишила чорний слід у долі людей усього світу. Тому не дивно, що до цієї теми зверталися митці інших країн. Навіть через багато років після закінчення війни у творах мистецтва звучить ця тема. Вона пов’язана з темою пам’яті, тому, що людство не має права забути жахи того часу, усіх тих, хто ціною власного життя подарував нам мир. Багато митців переосмислюють події війни, засуджують тих, хто її розв’язав.

Слайд 4

Мистецька сторінка Па бло Руїс Піка ссо (1881 — 1973) — іспанський і французький художник, працював в основному у Франції, один із найвидатніших митців XX століття. У “блакитний” (1901—1904) і “рожевий” (1905 —1906) періоди творчості створив загострено виразні твори (“Дівчинка на кулі”, 1905 р.). 1907 року став засновником кубізму, із середини 1910-х створював роботи в стилі неокласицизму, з початку 1920-х років став лідером сюрреалізму. У 1930-х роках створював скульптури з металу, ілюстрував книги, займався монументальним живописом. Картина “Герніка” (1937 р.) написана після бомбардування цивільних районів однойменного міста.

Слайд 5

Історична довідка Герніка – старовинне місто в Іспанії. Засноване в 28 році. Культурний та історичний центр баскської нації. У місті є дерево, під яким у давнину проходили народні зібрання і приводилися до присяги представники влади. Під час Громадянської війни в Іспанії 26 квітня 1937 року місто порапило під руйнівне бомбардування. Фашистський легіон “Кондор”, добровільний подрозділ люфтваффе, здійснив нічний наліт на Герніку. На місто було скинуто потужні авіабомби, в тому числі й запалювальні, які стали причиною сильної пожежі, в результаті якої була знищена значна частина міста і загинуло біля 1500 – 2000 людей. Метою бомбардування була спроба залякати мирне населення і зламати баскський національний дух. Цій події присвячена знаменита картина Пікассо “Герника” та відома скульптура Рене Іше, створена в травні того ж року.

Слайд 6

Бомбардування міста

Слайд 7

Герніка після бомбардування

Слайд 8

Історія створення картини “Герніка” “Герни ка” (ісп. Guernica) — картина Пабло Пікассо, написана в травні 1937 р. на замовлення уряду Іспанської Республіки для іспанського павильйону на Всесвітній виставці в Парижі. Це монументальне полотно-фреска, виконане маслом в манері кубізму і в чорно-білій гамі, 3,5 м висотою і 7,8 м у довжину. Іспанський поет і відомий горомадський діяч Рафаель Альберті згадував: “Пікассо ніколи не був у Герніці, але звістка про знищення міста вразила його, як удар рогу бика”. Картина була написана буквально за місяць — перші дні работи над полотном Пікассо працював по 10-12 годин на добу.

Слайд 9

П. Пікассо “Герніка”

Слайд 10

Робота з репродукцією картини П. Пікассо “Герніка” Запитання для учнів Як ви розумієте те, що зображено на картині? Якою “бачить” війну художник? Що несе війна людям? Який настрій викликає картина? Якби ви не знали ім’я художника і назву картини, то як би ви її назвали?

Слайд 11

Спогади і відгуки про “Герніку” Пізніше Пабло Пікассо згадував: “Чого тільки не довелось мені почути про мою “Герніку” і від друзів, і від ворогів”. Але друзів було більше. Долорес Ібаррурі відразу високо оцінила картину Пікассо: “ “Герника” — страшне звинувачення фашизму і Франко. Вона мобілізувала і піднімала на боротьбу народи, всіх чоловіків і жінок доброї волі. Якби Пабло Пікассо за своє життя не створив нічого, крім “Герники”, його все одно можна було б віднести до найкращих художників нашої епохи”. Датський художник-карикатурист Херлуф Бідструп вважав “Герніку” самим значним антивоєнним твором. Він писав: “Люди мого покоління добре пам’ятають, як фашисти здійснили садистське бомбардування міста Герніка… Художник показав звіряче лице війни, відображення тієї страшної дійсності в абстрактних формах, і вона як і раніше в нашому антивоєнному арсеналі”.

Слайд 12

Цікаві факти В 1939 році через деякий час після вступу фашистських військ в Париж Пабло Пікассо викликали в гестапо. Розмова відразу пішла про “Герніку”. “Це зробили ви?” — задали майстру риторичне запитання про картину. “Ні, — відповів він, — це зробили ви”. Невідомо чому фашисти залишили цю відповідь без наслідків.

Слайд 13

Дерево Герніки – національна святиня, що дивом уціліла після бомбардування

Слайд 14

Мистецька сторінка Рене Іше (1897 – 1954) — французький скульптор і графік. З березня 1915 р., додавши собі два роки, брав участь у Першій світовій війні як піхотинець, був поранений, отруєний газами (1918). Нагороджений медаллю, бойовим хрестом і Орденом Почесного легиону. Демобілізувавшись в 1919 р., поселився в Парижі. Усе життя його переслідували тіні вбитих на війні. В травні 1937 р. створив скульптуру “Герніка”. В 1940 р. включився в рух Опору. Одним із символів Опору стала його скульптура “Зранена”. Після війни бул нагороджений медаллю як учасник руху.

Слайд 15

Рене Іше “Герніка”

Слайд 16

Слово про письменника Генріх Теодор Белль (1917-1985) – німецький прозаїк і публіцист, лауреат Нобелівської премії. Народився в Кельні у родині столяра-різьбяра. Під час навчання в гімназії уникнув вступу до “гітлерюгенд”. Белль відмовився піти на військову службу. У 1938-1939 роках він відбував трудову повинність на важких земляних роботах. Але з початком Другої світової війни уникнути мобілізації йому не вдалося. З 1939 р. був солдатом німецької армії. Кілька разів був поранений, переніс багато воєнних злигоднів. Белль зрозумів абсурдність війни, що несе людям тільки смерть. У 1944 р. дезертирує з фронту, здається в полон американським військам. Після повернення на батьківщину юнак вступає до Кельнського університету, твердо вирішивши стати письменником. Провідною у творчості письменника стає тема війни.

Слайд 17

Кельн – рідне місто письменника “Я народився в Кельні, де відкрито сміялися над Герінгом, цим кривавим фатом”. Г. Белль

Слайд 18

Руїни Кельна

Слайд 19

Спогади Г. Белля про війну “... я просто-таки не міг вступити до гітлерюгенду...” Г. Белль Солдатам – а я був солдатом – слід нарікати не на тих, проти кого їх послали воювати, а тільки на тих, хто послав їх на війну. Г. Белль

Слайд 20

Антилюдська суть війни у творах Г. Белля У 1950 р. вийшла збірка оповідань “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”, через рік побачив світ роман “Де ти був, Адаме?” Ці твори сповнені роздумів про гуманізм і варварство, про катів та їх жертв, про антилюдську сутність війни. 1972 – Нобелівська премія – “за творчість, в якій поєднується широкий показ дійсності з високим мистецтвом створення характерів”. 1972 – президент міжнародного ПЕН-клубу – письменницької організації, яка здійснювала підтримку письменників, що переслідувались комуністичними режимами. Письменника не стало в 1985 р.

Слайд 21

Історична довідка Повідомлення учнів- “істориків” Фермопільська битва відбулася у вересні 480 до н. е. під час греко-перської війни 480—479 рр. до н. е. у вузькій ущелині Фермопіли, де героїчно поліг загін із 300 спартанських гоплітів, які перегородили шлях перському війську царя Ксеркса I. Єдине достовірне першоджерело про подвиг 300 спартанців — VII книга Геродота. Спартанських воїнів поховали на тому ж місці, де вони прийняли останній бій. На могилі встановлено камінь з епітафією поета Симоніда Кеоського: “Подорожній, коли ти прийдеш у Спарту, перекажи лакедемонянам, що ми полягли тут, вірні їхньому наказові”. Симонід з о. Кеос (5 ст. до н. е.)

Слайд 22

Фермопільський прохід

Слайд 23

Фермопільська ущелина (прохід) Повідомлення учнів- “географів” Ось як описував Фермопільський прохід Геродот: “Так, біля поселення Альпени за Фермопілами є проїздна дорога тільки для однієї повозки… На заході від Фермопіл піднімається недоступна, крута і висока гора, яка простягається до Ети. На сході ж прохід підходить безпосередньо до моря и боліт… В ущелині цій побудована стіна, а в ній колись були ворота… Древня стіна була побудована в стародавні часи і від часу большою частиною вже зруйнована. Еліни вирішили тепер відбудувати стіну і таким чином перегородити варвару дорогу в Еладу. Є там одне поселення зовсім близько біля дороги під назвою Альпени.”

Слайд 24

Гопліти – елінські воїни Повідомлення учнів- “істориків” Гопліти — піші воїни з важким озброєнням у давньогрецькому війську, що складали важливу частину війська. Вони билися замкненими рядами — фалангами. Озброєння їх, пристосоване тільки до рукопашного бою, складалося зі списа, великого овального щита (гоплон, звідти і їхня назва), у бічній вирізці якого покоївся спис, та меча. Крім того, гопліти носили мідний панцир, шолом. Усе озброєння важило близько 20 кг. Отож, в поході частину озброєння носили за гоплітів їх раби. У Спарті гопліти були громадянами самої Спарти.

Слайд 25

Гопліт

Слайд 26

Ж.- Л. Давид “Леонид у Фермопілах”

Слайд 27

Пам’ятна епітафія (сучасна) на місці Фермопільської битви

Слайд 28

Робота з текстом оповідання “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Завдання для груп Під час читання тексту відмітити все, що стосується пейзажу. Як пейзаж характеризує війну? Знайти описи інтер’єру. Яке основне завдання інтер’єру в цьому оповіданні? Відмітити все, що стосується портрета героя, його фізичного стану. Знайти деталі, що свідчать про психологічний стан героя.

Слайд 29

Сюжет і головні герої оповідання Запитання та завдання для учнів Яке ваше враження від оповідання? Які деталі на початку твору свідчать про руйнування, спричинені війною? Від чийого імені ведеться розповідь? Яка роль такого прийому у сприйнятті твору? Як ви думаєте, чому герой не має імені? Чи є в тексті його портрет? Що багато нам відомо про героя? Яке, на вашу думку, значення має ця деталь?

Слайд 30

Жах війни

Слайд 31

Жертви бомбардування

Слайд 32

Госпіталь

Слайд 33

Творча робота Психологічне спостереження за героєм твору Як герой сприймає фразу: “Мерців сюди, чув? А решту сходами нагору, до зали малювання, зрозумів?” Де знаходився герой? Прослідкуйте, як юнак поступово впізнає свою гімназію. Як хлопець переносить біль і страждання? Що здивувало героя? Чому спогад про малювання йде паралельно з відчуттями пораненого? Чи випадково тут виникає почуття ненависті? Яка деталь підкреслює політичні події в країні?

Слайд 34

Головний герой “Я провчився в тій гімназії вісім років...”

Слайд 35

... під склом у чорній рамі... Фейербахова “Медея” з поглядом у далечінь...

Слайд 36

“Хлопчик, що виймає терня” ... рожеве, з червонястим полиском фото в брунатній рамі.

Слайд 37

Парфенон – храм Афіни ... справжній, античний, – мистецьки зроблений із жовтавого гіпсу макет...

Слайд 38

Грецький гопліт ... до п’ят озброєний, строкатий і грізний, схожий на розлюченого півня.

Слайд 39

Фрідріх Великий ... такий яскравий, такий гарний, величезний портрет Старого Фріца.

Слайд 40

... повз мене пропливли... взірці арійської породи...

Слайд 41

... на стіні пишалися всі вони... від великого курфюрста до Гітлера

Слайд 42

Педагогіка Гітлера Мені потрібна молодь, що прагне до насильства, влади, і нікого не боїться, молодь страшна. А. Гітлер

Слайд 43

Залізний хрест ... встиг побачити і її - перевиту камінним лавровим вінком таблицю з іменами полеглих, з великим золотим Залізним хрестом угорі...

Слайд 44

... троє погруддів – Цезар, Ціцерон і Марк Аврелій рядочком, один біля одного, - чудові копії, всі жовті, античні, поважні...

Слайд 45

Над дверима зали малювання, висіла величезна мармиза Зевса...

Слайд 46

Гермесова колона Герма – дороговказ. Гермес – провідник душ на шляху до самопізнання.

Слайд 47

Портрет Ф. Ніцше ... у золотій рамі вуса й кінчик носа Ніцше – другу половину портрета було заліплено папером із написом : “Легка хірургія”. Легка хірургія

Слайд 48

Та ось і він, я його вже побачив – краєвид Того, великий і яскравий... …на першому плані картини красувалася велика, змальована в натуральну величину, в’язка бананів…

Слайд 49

Школа Святого Хоми – гімназія Адольфа Гітлера. “Хреста вони потім зняли, але на стіні лишився свіжий темно-жовтий слід від нього, такий виразний, що його було, мабуть, ще краще видно, ніж сам той старий, маленький хрест, який вони зняли...”

Слайд 50

Солдати Фюрера “Пішов зі школи на фронт і поліг за...” Та я не знав, за що...

Слайд 51

Напис на шкільній дошці Ось він ще й досі там, той вислів, який нам звеліли тоді написати, в тім безнадійному житті, яке скінчилося всього три місяці тому: Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...

Слайд 52

Класичне виховання Медея – з поглядом у далечінь Хлопчик, що виймає терня-рожеве фото Парфенон – справжній мистецьки зроблений макет Німецька реальність Жіноча модель з Західного Мозелю, трохи сухорлява і костиста Взірці арійської породи- нордичний капітан з орлиним поглядом і дурним ротом Дурносміх з носом - цибулиною

Слайд 53

Класичне виховання Цезар , Цицерон, Марк Аврелій , рядочком, один біля одного, чудові копії, всі жовті, античні, поважні… Німецька реальність Всі вони: від курфюрста до Гітлера

Слайд 54

Глибокий зміст внутрішнього монологу героя Яка деталь стала вирішальною в процесі “впізнання” гімназії? Як ви думаєте, чому фраза на дошці не дописана? Які два питання турбують героя, коли він чекає своєї черги в операційну? Чому вони пов’язані між собою? Кого впізнав юнак серед пожежників? Яким побачив себе герой в операційній? Який психологічний стан героя? Яка роль останньої фрази? Як автор ставиться до свого героя? Як ви думаєте, хлопець виживе чи помре?

Слайд 55

Поранений

Слайд 56

Підсумки уроку Запитання та завдання для учнів Який настрій викликає це оповідання? Визначте головну думку твору. Чи можемо ми назвати героя оповідання ворогом, загарбником? Яке слово найкраще характеризує його? Чому автор обирає героєм твору саме юнака, який тільки-но закінчив гімназію? Робота з епіграфом Чи згодні ви з думкою К. Шахової щодо визначення ідейної направленості твору?

Слайд 57

Домашнє завдання Визначити жанр твору, його проблематику, символіку. Переказувати епізод “Зустріч з рідною гімназією” близько до тексту (можна від першої та третьої особи).

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Зарубіжна література