X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Прийменник

Завантажити презентацію

Прийменник

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Слайд 2

Опрацьовуючи тему, навчись визначати прийменники в реченнях і текстах, правильно вживати їх в усному й письмовому мовленні. При + йменник

Слайд 3

Прийменник – незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні і в реченні. Вода з криниці Мальви біля хати

Слайд 4

Журавель у небі Зібратися у неї 7 – 5 Відняти від семи 1, 2, 3, 4, 5 Рахувати до п’яти Один з них

Слайд 5

Прийменники не мають лексичного значення, проте разом із відмінковими формами іменника, числівника, займенника можуть вказувати на: час (після уроків, днів за п’ять); причину (від радості, через хворобу); мету (для добра, заради батька); умову (при нагоді, у разі не виконання); простір (до школи, на подвір’ї, за селом); об’єкт (взявся за роботу, спілкування із другом); кількість (з десяток, зо п’ять); спосіб дії (із задоволенням, з радістю); зв’язок із матеріалом (із хутра, з дерева, зі скла); порівняння (старанніший за мене); допуст (незважаючи на погоду); означення (зошит з історії).

Слайд 6

Прийменники самостійно членами речення не бувають. Виконують синтаксичну роль у реченні тільки разом із іменними частинами мови. Посадила мати квіти коло хати. До чотирьох додати один.

Слайд 7

Непохідні Похідні утворюються: Спосіб творення визначити неможливо. 1. Способом складання ( з – під, з – над, понад, попід, із – за). 2. Способом переходу з інших частин мови (шляхом, край, близько, протягом, на відміну від, в напрямку, за винятком, незалежно від, поруч з, у вигляді). У Від В Про З При На Під По Над За Крізь Між Без До Зі Із Об

Слайд 8

Похідні прийменники пишуться

Слайд 9

За будовою прийменники поділяються на:

Слайд 10

Сполучуваність прийменників з іменниками, числівниками та займенниками в непрямих відмінках Знахідний: у світ, у пісню, у двох учнів, в ополонку. У (в) Місцевий: уві сні, у ньому, в озері. Знахідний: на поле, на когось. На Місцевий: на траві, на грудях, на першому місці. Родовий: з гір, з нашої хати. З Орудний: із сином, із десяти книжок, з думкою.

Слайд 11

Родовий: за давніх часів, за себе. За Знахідний: за тиждень, за трьох. Орудний: за майбутнім, за мною. До Родовий: до Києва, до ста, до всіх. Від Родовий: від Карпат, від душі, від нас. Для Родовий: для товаришів, для оцінювання, для нас.

Слайд 12

Алгоритм розбору прийменника як частини мови

Слайд 13

Запам’ятай!

Слайд 14

Пиши правильно !

Слайд 15

Розрізняй! Україна – чудовий край. – Край села посадили липовий гай. Усі події мають початок і кінець. – Хлопець сидів кінець столу. Удень пригріло сонце. – У день народження кожен чекає сюрпризів. Спочатку було весело. – З початку концерту минуло двадцять хвилин. Дідусь здивувався по-справжньому. – Ми йшли по справжньому вовчому сліду.

Слайд 16

Місто вже було близько. – Вистава тривала близько трьох годин. Вода пішла вглиб. – Ми непомітно зайшли вглиб лісу. Величезна яскрава зоря перекреслила небо впоперек. – Рибалки пливли на човні впоперек ставка. Тихо навкруги. – Навкруги нашого будинку ростуть квіти. У бібліотеці ми сиділи навпроти. – Навпроти нашої школи яблуневий сад.

Слайд 17

Поміркуй! Вони обідають дві години. – Як довго? Вони обідають о другій годині. – Коли?

Слайд 18

Зверни увагу! У саду В огороді В озері У лісі

Слайд 19

Уставляючи потрібний варіант прийменника з, розподіли словосполучення за відповідними колонками таблиці. Розмова … мною, стрибати … радості, вітер … заходу, конкурс … математики, звучить … вікон, звертатися … сцени, привітання … нагоди ювілею, заввишки … дерево, вітати … святом, захищати … зброєю в руках, повертатися … школи, щось … півроку, повернутися … Львова, кричати … болю, ознайомитися … умовами навчання, трапилося … мною. З Із Зі

Слайд 20

Лінгвістична гра “Лабіринт” Знайди й запиши шість похідних прийменників. Можна рухатися в будь-якому напрямку, тільки не по діагоналі. З А А З Н А Д С Д Д П О О А Н А А Л Я З П В П Ч Н З О Л О К І Д

Слайд 21

“Знайди зайвий прийменник” Поза, посеред, перед, поміж; Задля, край, з-за, понад; В напрямку, навколо, за винятком; Протягом, на відміну від, кінець, коло.

Слайд 22

Перевір себе! 1.Прийменник – це: а) службова частина мови; б) особлива частина мови; в) самостійна частина мови. 2. Прийменник у реченні: а) виступає означенням; б) не виконує самостійно синтаксичної ролі; в) виступає обставиною.

Слайд 23

3. У якому рядку всі словосполучення містять прийменники: а) рідний край, стою край дороги, розчарований украй; б) знаю про це, сподівався на це, думав над цим; в) подвійне коло, аптека коло будинку, дивився навколо?

Слайд 24

4. Який відмінок не вживається без прийменника: а) місцевий; б) родовий; в) давальний? 5. У якому рядку всі прийменники похідні: а) заради, поза, через; б) під час, згідно з, задля; в) крізь, між, на відміну від?

Слайд 25

6. У якому рядку всі прийменники пишуться через дефіс: а) з/під, із/за, з/по/під; б) за/ради, по/над, з/поза; в) на/чолі, одночасно/з, по/за? 7. У якому рядку всі прийменники пишуться окремо: а) на/в/коло, на/відміну/від, із/над; б) у/справі, незважаючи/на, з/метою; в) за/для, на/перед, у/супереч?

Слайд 26

8. Установи відповідність між реченнями та смисловими відношеннями, що виражають прийменники в них: А) означальні відношення; Б) просторові відношення; В) об’єктні відношення; Г) причинові відношення; Д) часові відношення; Е) відношення мети. Весна багата на квітки, а осінь на сніпки; Від березневих дощів земля квітне; Березень з водою, квітень з травою, а травень з квітами; Ні в березні води, ні в квітні трави; Улітку на дворі пусто, зате в полі густо; Держи копійку на чорний день.

Слайд 27

9. Установи відповідність між словосполученнями, в яких ужито антонімічні прийменники: А) одягнути шапку на голову; Б) хмари над головою; В) працювати без радості; Г) вилізти з води; Д) зустрітися до обіду. Говорити з натхненням; Відпочивати після уроків; Земля під ногами; Зняти камінь з душі; Увійти в хату.

Слайд 28

10. Розташуй прийменники з-попід, у разі, край, біля, наприкінці в такій послідовності: Непохідний прийменник; Похідний прийменник, утворений із кількох непохідних; Похідний прийменник, утворений від іменника; Похідний прийменник, утворений від прислівника; Похідний прийменник, утворений від іменника чи прислівника з непохідним прийменником.

Слайд 29

11. Визнач рядок, у якому прийменник ужитий з іменником у формі знахідного відмінка: а) Бережи час, часу за гроші не купиш; б) Було, та з водою спливло; в) Що було, та за вітром по воді попливло; г) Нема ранку без вечора.

Слайд 30

12. Вкажи рядок, у якому вжито синонімічні прийменники: а) напередодні, у зв’язку з, перед, з-поміж; б) незважаючи на, попри, всупереч; в) близько, край, через, навколо; г) уздовж, протягом, з-перед, між.

Слайд 31

Відповіді до тестових завдань 1 – а 2 – б 3 – б 4 – а 5 – б 6 – а 7 – б 8 1 – в 2 – г 3 – а 4 – д 5 – б 6 – е 9 1 – в 2 – д 3 – б 4 – а 5 – г 10 1 – біля 2 – з-попід 3 – край 4 – наприкінці 5 – у разі 11 – а 12 – б

Слайд 32

Список використаної літератури

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова