X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Особливості будови опису природи

Завантажити презентацію

Особливості будови опису природи

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Особливості будови опису природи Усний переказ тексту, що містить опис природи

Слайд 2

Прочитай рядки з поезії Ліни Костенко Буває, часом сліпну від краси. Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, — Оці степи, це небо, ці ліси, Усе так гарно, чисто, незрадливо, усе як є — дорога, явори, усе моє, все зветься — Україна. Така краса, висока і нетлінна, що хоч спинись і з Богом говори

Слайд 3

Чи доводилося тобі відчувати щось подібне? Природа України вражає своїм багатством і різноманіттям. А який куточок природи твій улюблений? Чи зміг би ти його описати? Сьогодні ми розглянемо особливості будови опису природи. Це буде не просто урок, а й невеличка мандрівка мальовничою Україною, яку нам допоможуть здійснити видатні українські письменники — майстри художнього слова

Слайд 4

Пригадай, які типи мовлення ти знаєш? Назва типу На яке питання відповідає Про що йдеться у висловлюванні РОЗПОВІДЬ Що відбулося? Про дії особи або предмета, про події ОПИС Який? Яка? Яке? Які? Про ознаки предмета або особи РОЗДУМ Чому? Про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками ОЦІНКА ПРЕДМЕТА Який? Яка? Яке? Які? Про ставлення до предмета або явища, його значення

Слайд 5

Вибери, куди ти хочеш помандрувати

Слайд 6

Чи доводилося тобі бувати в Карпатах? Полонина Теплим весняним ранком Іван пішов у полонину. Тут була тиша, великий спокій природи, строгість і сум. За плечима в Івана росли вже гори і голубіли вдалині. Орел здіймався з кам’яних шпиць, благословляючи їх широким розмахом крил, чулося холодне полонинське дихання. Замість лісів тепер слався чорний килим повзучих смерек, у якому плуталися ноги, і мохи одягали камінь зеленим шовком. Далекі гори одкривали свої верхи, вигинали хребти, уставали, як хвилі у синьому морі. За Михайлом Коцюбинським *Полонина — вільна від лісу ділянка верхнього поясу українських Карпат, що використовується як пасовисько та для сінокосу. Полонини вкриті густими й соковитими луговими травами. Прочитай. Які типи мовлення поєднано в тексті? Свою думку доведи. Знайди, які художні засоби використав автор у описі? Далі

Слайд 7

Прекрасний степ Степ ставав дедалі прекраснішим. Увесь південь, увесь простір до самого Чорного моря був зеленою незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по незмірних хвилях диких рослин. Самі тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, толочили їх. Нічого в природі не могло бути кращого за них. Уся поверхня землі була така гарна, немов зелено-золотий океан, по якому бризнули мільйони квітів. Крізь тонкі стебла трави прозирали голубі, сині й фіолетові волошки; жовтий дрок вискакував догори своєю пірамідальною верхівкою; біла кашка зонтикоподібними шапками рябіла на поверхні; занесений бозна-звідки колос пшениці наливався в гущині…Повітря було сповнене тисячами всіляких пташиних свистів. За Миколою Гоголем Прочитай. Визнач тип тексту та стиль. Свою думку доведи. Які звуки ти почув? Які кольори побачив? Як досягнув цього автор? Далі

Слайд 8

Ранок у лісі Ліс ще дрімає в передранішній тиші… Непорушно стоять дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво… Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом обізветься зі свого затишку. Ліс ще дрімає, а з синім небом уже щось діється: воно то зблідне, наче від жаху, то спалахне сяйвом, наче від радощів. Небо міниться, небо грає усякими барвами, блідим сяйвом торкає вершечки чорного лісу.. Стрепенувся врешті ліс і собі заграв… Зашепотіли збуджені листочки, оповідаючи сни свої, заметушилась в травиці комашня, розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло високо — туди, де небо міниться, де небо грає всякими барвами… За Михайлом Коцюбинським Прочитай. Які типи мовлення поєднано в тексті? Свою думку аргументуй. Які предмети описав автор, щоб відтворити картину природи? Далі

Слайд 9

Дізнайся більше! Опис картини природи складається із сукупності описів окремих предметів (неба, хмар, сонця, повітря, землі, дерев, кущів, трави тощо). “Відомим” в описі природи є назви цих предметів або їхніх частин. “ Новим “ є ознаки. Наприклад: В Н В Н День був ясний, сонце — іскристе. (Панас Мирний) Описові речення найчастіше об’єднуються в текстах із реченнями розповідного характеру, якнайкраще відтворюючи картину природи. Наприклад: Раптом із глибини темного неба зірвалася зоря. Вона була дуже велика, сліпуча. Навколо стало видно, як удень.

Слайд 10

Перепиши речення. Визнач в них “відоме” й “нове” Озеро невеличке, але глибоке. (Є.Гуцало). Берег був високий і горяний. (М.Старицький) Луки росисті, пахучі.(Л.Забашта)

Слайд 11

Перевір себе! В Н Озеро невеличке, але Н глибоке. (Є.Гуцало). В Н Берег був високий і Н горяний. (М.Старицький) В Н Луки росисті, Н пахучі. (Л.Забашта)

Слайд 12

Порівняй описи. Яка мета кожного з них? Далі, вище, починається мішаний ліс. Густішає і густішає: і дуби, і липи, і явори, і ясени, і берези. Скільки тут тіні й свіжості —сонце не сонце, спека не спека. А як пройде злива, усе тут пахне водою, ніби губка насичена, і густі тумани підносяться і звиваються над кронами дерев. А скільки під ногами гриба всілякого! За У. Самчуком Мішані ліси України — природна зона мішаних лісів, що займає рівнинну частину півночі України, Українське Полісся. Зона мішаних лісів займає близько 20% території України. Переважають соснові, дубово-соснові та дубово-грабові ліси. У лісах чітко виділяється ярусність. Верхній ярус утворюють дерева, середній, підлісок, — кущі, нижній — трав’янисті рослини, гриби. Матеріал з Вікіпедії

Слайд 13

Перевір правильність своїх міркувань. Запам’ятай! Мета художнього опису природи — створити образ побаченого, вплинути на почуття читача чи слухача. У художньому описі широко застосовують вислови у переносному значенні (художні засоби: метафори, уособлення, епітети, порівняння тощо). Мета наукового опису природи — правдиво і точно назвати постійні або змінні ознаки предметів, з яких складається картина природи. Всі слова у таких текстах вживаються у прямому значенні.

Слайд 14

Розглянь картину Сергія Шишка. Який настрій створив художник? Якими засобами? Послухай, як уявив зиму видатний італійський композитор Антоніо Вівальді. Чи хотілося б тобі опинитися у зимовому саду?

Слайд 15

Прочитай. Визнач тему і головну думку тексту. До якого типу мовлення він належить? Свою думку доведи. Дай тексту заголовок. Нинішнього ранку дерева зацвіли. Ясени і клени, берези й дуби, горішина й калина — позацвітали. Вони позодягалися у цвіт від підніжжя стовбурів до крон, кожна гілочка цвіте, кожен сучечок… Інеєм порозцвітали дерева, стоять одухотворено ясні, й кожне видається великою квіткою, хай і холодною, таж не може зима похвалитись теплими квітами, що грають яскравими барвами.. Як три феєричні вибухи буйної фантазії зими, стоять віддалік одна від одної над річкою три верби. Їхнє текуче, спадисте гілля особливо густо обнизалось пухкою білизною… Гурт берізок, оточений молодими дубками, такий світлий і чистий, такий повітряно-легкий ... Квітки інею на кожному дереві не схожі між собою, відмінні. Особливо пишними видаються на сосні, де оточена інеєм хвоя нагадує хризантеми завбільшки з кулак. Гострі іскорки сіються донизу так, як навесні сіються пелюстки з розквітлої черешні та вишні. Коли від лісу через поле поглянеш на село, то о цій зимовій порі. Коли палає сонце і весь простір завуальований інеєм. Здається тобі село пастельною картиною, де використано тільки білий колір. За Євгеном Гуцалом

Слайд 16

Виконай завдання. 1. Користуючись поданим тлумаченням, поясни, як ти зрозумів значення виділених у тексті слів: феєричні — незвичайні, фантастичні, казкові; спадисте (гілля) — те, що спадає, спускається до землі; завуальований — навмисно прихований, невиразний; пастельна картина — виконана м’яким олівцем, неяскравого м’якого тону. — Які із цих слів належать до запозичених? 2.Визнач у реченнях прикметники. Яку роль вони відіграють у тексті-описі? 3. Розкрий значення висловів, вжитих у переносному значенні. Які художні засоби використав автор?

Слайд 17

Переказ 4. Склади план та перекажи текст комусь із близьких або друзів. 5. Придумай казку про свою мандрівку до казкового лісу, ввівши у свою розповідь опис природи. 6. Проект. Візьми участь у проекті «Мандрівка мальовничою Україною». Добери матеріал та створи власну презентацію. Підготуй розповідь, доповнивши її описом природи.

Слайд 18

Перевір себе! Виконай тестові завдання 1. Які типи мовлення ти знаєш? А) Художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, розмовний; Б) Розповідний, описовий, науковий; В) Опис, розповідь, роздум,оцінка предмета або явища; Г) Художній опис, науковий опис, діловий опис. 2. Про що йдеться у тексті-описі? А) Про дії особи або предмета; Б) Про ознаки предмета(ів) або особи; В) Про причинно-наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками ; Г) Про ставлення до предмета або явища, його значення; 3. Опис картини природи складається: А) Із сукупності описів окремих предметів; Б) Із розповіді про окремий предмет; В) Із оцінки предмета; Г) Із розповіді про події, що відбуваються з предметом.

Слайд 19

4. Познач правильне твердження: А) “Новим” в описі природи є назви предметів або їхніх частин, “відомим” є ознаки; Б) “Відомим” в описі природи є назви предметів або їхніх частин, “новим” є ознаки; В) “Відомим” в описі природи є назви предметів або їхніх частин, “новим” є розповідь про події; Г) “Відомим” в описі природи є іменники та прикметники, “новим”є дієслова 5. Мета художнього опису природи: А) Правдиво й точно назвати змінні або постійні ознаки предметів, з яких складається картина природи; Б) Правдиво й точно розповісти про сезонні зміни у природі; В) Описати один з предметів (явищ природи); Г) Створити образ побаченого, вплинути на слухача чи читача. 6. Визнач, які художні засоби використані у художньому описі. Кримські гори, наче носороги, що з далеких виповзли степів, уп’яли у море куці ноги й смокчуть воду вже мільйон років. А) Епітет, порівняння; Б) Епітет, порівняння, уособлення; В) Порівняння, уособлення, метафора; Г) Порівняння, метафора.

Слайд 20

Відповідь правильна!

Слайд 21

Подумай ще!

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова