X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Основні способи словотворення

Завантажити презентацію

Основні способи словотворення

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Основні способи словотворення (для учнів 6-го класу)

Слайд 2

Словотвір (словотворення) має два значення : 1) процес творення нових слів, джерело збагачення словни- кового складу мови; 2) розділ мовознавства, що вивчає процеси слово- творення.

Слайд 3

Наприклад : вечірній Вечір → ввечері вечорниці надвечір’я → надвечірній підвечеряти → підвечіркувати підвечерювати → підвечірок вечеря → вечеронька вечоріти вечоровий вечірка вечорок вечірник

Слайд 4

Випишіть окремі форми кожного слова, а потім – спільнокореневі слова. Поясніть різницю. Учень, учити, учу, учитель, учимо, учений, учення; білий, білити, білому, біліти,біляк, білого, білими; школа, школою, школи, школяр, шкіл, шкільний, пришкільний.

Слайд 5

СЛОВО Лексичне значення Граматичне значення Словозміна Утворення різних форм слова : книга, книзі, книгою, у книзі Словотворення Утворення нових слів : книга – книжка, книжка - книжковий Форми слова різняться лише граматичним значенням Слова різняться лексичним значенням

Слайд 6

Способи словотвору Назваспособу Спосіб творення Приклади Суфіксальний За допомогою суфікса Чайник← чай, веселість ← веселий. Префіксальний За допомогою префікса Обв’язати←в’язати , прадід← дід. Префіксальн о – суфіксальний Задопомогою суфіксів і префіксів Підсвічник←свічка,безрукавка← рукав. Безафіксний Відкиданням суфіксів Розтин← розтинати, біг← бігти. Складання основ Поєднанням двох абобільше основ чи їх частин Снігопад← сніг, падатимедсестра← медична сестра. Перехідоднієї частини мови в іншу Шляхом переходуслова з однієї частини мови в іншу. Черговий- прикм. ( черговий випадок), черговий – ім. (черговий учень).

Слайд 7

Утворити від поданих слів якомога більше слів суфіксальним та префіксально – суфіксальним способом. - ок -очок - ище - ов[ий] - ов ик - ник до – за – ви – при – пере – від - Писати, іти, вікно,очі, голос.

Слайд 8

Поясніть, від якого слова утворено дієслово яритися - від слова яр чи від слова ярий? Визначити, чи є спільно-кореневими виділені слова у реченні : У долині жив удав, удавав, що все він знав.

Слайд 9

Заповніть кросворд, утворивши нові слова

Слайд 10

Визначити, яка з поданих у дужках основ є твірною для кожного слова. сніг під снігом дорожній при дорозі під вікном вікно

Слайд 11

За якого способу словотворення ніяких змін в будові слова не відбувається, а змінюється його значення, синтаксична роль, зв’язки з іншими словами? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Учительська праця почесна. ( Праця (яка?) — учительська — прикметник у ролі означення); Учительська в нашій школі дуже гарна. (Що гарне? — учительська — іменник у ролі підмета). Подружилася лисиця з вовком. (Подружилася (з ким?) — з вовком — іменник у ролі додатка); Із того часу він на мене дивиться вовком. (Дивиться (як?) вовком — прислівник у ролі обставини).

Слайд 12

Відгадати слова, утворені способом складання . 1. Людина, яка пече хліб. ХЛІБОРОБ 2. Частина стебла, що приєднує до рослини плід. ПЛОДОНІЖКА 3. Наука про природу. ПРИРОДОЗНАВСТВО 4. Будівництво кораблів. КОРАБЛЕБУДУВАННЯ

Слайд 13

Складіть речення з поданими словами, в яких вони б виступали різними частинами мови. військовий ГОЛОВА ПАЛЬНЕ КОЛИСКОВА

Слайд 14

Послідовність словотвірного розбору слова 1. Назвати аналізоване слово. 2. Визначити його лексичне значення. 3. Порівняти його зі словом, від якого воно утворене, пояснити зміни у звуковому складі (якщо такі є). 4. Встановити структурну та значеннєву різницю між обома словами. 5.Зробити висновок про спосіб творення аналізованого слова.

Слайд 15

Прочитайте вірш. Зробіть словотворчий аналіз виділених слів. Журилась журно пара журавлів. Котилось полем перекотиполе. Відміряв землю довгий землемір. Кричали гірко “гірко” огіркові. А ластовиння ластів’ята тчуть, Сумує сонце сонне на осонні. У жабуринні жаби пиво п’ють, І в чорнобривців справді брови чорні. Надія Черкес

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова