X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Числівник у мові

Завантажити презентацію

Числівник у мові

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Урок української мови 6 клас

Слайд 2

Робота з текстом Число сім у стародавньому світі вважалося містичним, а подекуди і священним (так само ,як три, дев’ять, тринадцять у різних народів). Пов’язано це з тим, що здавна людям були відомі сім рухомих небесних тіл, які вони навчилися спостерігати (Сонце, Місяць і п’ять планет) і яким приписували таємничий вплив на долю кожного. Сім відігравало значну роль і в місячному календарі. Місяць у ньому має двадцять вісім днів, ділиться на чотири фази по сім днів кожна; останній – сьомий - день фази був святом, вважався небезпечним для різних робіт.

Слайд 3

Тема уроку. Числівник як частина мови. Загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль числівників Сьогодні на уроці я хочу повторити…, вивчити …, розвивати … і збагачувати … для того, щоб … Чи можна вважати цей пейзаж чудом?

Слайд 4

Тлумачний словничок Чудо – 1. За релігійними уявленнями - надприродне явище, викликане божественними силами; щось надприродне. 2. (Переносне). Щось видатне, гідне подиву (явище, предмет, подія).

Слайд 5

Тема висловлювань. Сім чудес світу Сім чудес світу не охоплювали усіх архітектурних “див” Стародавньої Греції і Єгипту,безперечно , їх було значно більше. Проте спроби назвати восьме чудо світу так і залишилися спробами. Тому вислів “восьме чудо світу” вживається тоді, коли ми щось хочемо звеличити, піднести над рівнем пересічного. Статуя Зевса Єгипетські піраміди Колос Родоський Храм Артеміди Александрійський маяк Висячі сади Семіраміди гробниця царя Мавзола

Слайд 6

Слайд 7

Числівник — це повнозначна змінна частина мови, яка позначає число, кількість предметів або їхній порядок при лічбі й відповідає на питання: скільки? котрий?

Слайд 8

За значенням і граматичними ознаками числівники поділяються на : Кількісні називають узагальнене число або кількість однорідних предметів при лічбі й відповідають на питання скільки?: вісім, тридцять п'ять, шестеро, дві треті. Порядкові називають порядок предметів при лічбі й відповідають на питання котрий? котра? котре? котрі? перший будинок, восьме чудо світу, мільйонний житель.

Слайд 9

Морфологічні ознаки Кількісні числівники змінюються за відмінками , не мають категорії роду та числа. Виняток становлять: • числівник один, який змінюється за родами й числами (один день, одна дівчина ) ; • числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд належать до певного роду й змінюються за числами. Порядкові числівники змінюються за родами, числами і відмінками як прикметники, їхні граматичні форми залежать від форм іменників, з якими вони узгоджуються: перший урок, перша оцінка, перші кроки; з першою оцінкою, у першому завданні.

Слайд 10

Початкова форма числівника для кількісних для порядкових називний відмінок - сто, десять, три чоловічий рід, називний відмінок однини - сотий, десятий, третій

Слайд 11

Синтаксична роль кількісних числівників Кількісні числівники можуть виступати в ролі різних членів речення, але найчастіше: • підмета: • додатка До даху уступами піднімалися шість рядів цегляних арок. Сьогодні ми познайомимося з сімома чудесами світу. Піраміда Хеопса побудована близько п’яти тисяч років тому в Єгипті. • обставини:

Слайд 12

Синтаксична роль порядкових числівників Порядкові числівники, як правило, виступають у реченні: • означенням: • зрідка обставиною: Друге чудо світу – висячі сади Семіраміди. Висячі сади були створені за наказом царя Навуходоносора у шостому столітті до нашої ери для дружини Семіраміди.

Слайд 13

Розряди числівників за будовою Прості (один ,сто) Складні ( одинадцять, сімсот) Складені (сто шість, триста двадцять один)

Слайд 14

Підсумуємо вивчене, складемо схему - опору Числівник Кількісні Порядкові кількість , порядок при лічбі вісім змінюється за восьмий В. Р.,Ч., В. два ПРОСТІ другий двадцять два СКЛАДЕНІ двадцять другий двадцять СКЛАДНІ двадцятий Скільки? Котрий ? Котра ? Котре ? Котрі?

Слайд 15

Слайд 16

Порівняй : роль числівників у мовленні До наших днів дійшло лише одне із семи чудес світу – піраміди -гробниці давніх єгипетських царів-фараонів. Найбільша з них - піраміда фараона Хеопса, висота якої біля ста сорока семи метрів, побудована близько п’яти тисяч років тому в Єгипті. Лише на два метри нижча піраміда Хефрена. Цьому фараону здалося, що його гробниця недостатньо висока, і він наказав поставити біля неї кам’яного сторожа - Сфінкса, у якого обличчя людини, а тіло лева. Образ Сфінкса , мудрого - як людина і сильного – як лев, наводив на людей страх. Фразеологічний лабіринт Одне із семи чудес світу (щось прекрасне, гідне сильного подиву) Я бачив восьме чудо світу (жартома про незвичайне явище) Відчувати себе на сьомому небі (відчувати себе веселим, задоволеним, щасливим)

Слайд 17

У мовленні числівники виконують дві функції: Інформативну (повідомляють про кількість чогось)- вживаються у висловлюваннях усіх стилів, а найчастіше -наукового, офіційно-ділового, публіцистичного. Експресивну (надають образності, виразності) –у висловлюваннях розмовного й художнього стилів ( входять до фразеологізмів, прислів’їв).

Слайд 18

Слайд 19

Вибірковий диктант Друге чудо світу – висячі сади Семіраміди. Знаходилось воно в найбільшому і найбагатшому місті Вавилоні. Висячі сади були створені за наказом царя Навуходоносора у шостому столітті до нашої ери для дружини Семіраміди. Цариця сумувала за лісами своєї батьківщини Мідії, і цар звелів виростити сад на плоскому даху вежі , яка піднімалася на висоту шестиповерхового будинку. До даху уступами піднімалися шість рядів цегляних арок. На кожному з них була насипана земля і буяв сад. День і ніч раби кошиками носили землю для саду , а потім щодня піднімали на верх башти в шкіряних відрах воду з Євфрату, щоб добре росли висячі сади Семіраміди. У нашій мові в переносному значенні вислів “висячі сади Семіраміди” означає щось прекрасне , грандіозне, величне.

Слайд 20

Слайд 21

“Перевтілення” Храм грецької богині Артеміди у місті Ефесі , у Малій Азії, вважався 3 чудом світу. Будувався він із мармуру майже 120 років. І був завершений біля 550 року до нашої ери. Храм славився вишуканістю форм і багатством оздоб, його прикрашав славетний скульптор Праксітель. У 356 році до нашої ери храм спалив Герострат, швець з Ефесу, який хотів прославитися будь-якою ціною. З тих часів дійшов вислів “геростратова слава”, що означає “ганебна слава” Артеміда-завжди юна богиня полювання, богиня родючості, покровителька всього живого на Землі

Слайд 22

Слайд 23

Робота в парах Четверте чудо світу - статуя бога Зевса в його святині в Олімпії. Вона була дерев’яною, а зверху прикрашена золотом і слоновою кісткою. Зробив її славетний грецький скульптор Фідій більше двох тисяч років тому у п’ятому столітті до нашої ери. Величезний чотирнадцятиметровий Зевс - верховний бог давніх греків - сидів на троні із золота, чорного дерева і дорогоцінного каміння. Голову його прикрашав вінок із оливкових гілок - знак миролюбства грізного бога. Фідій наділив Зевса людським благородством. Його обличчя, обрамлене бородою і волоссям, було не тільки строгим, але і добрим . Здавалось, що він зараз посміхнеться, підніметься з трону і розправить могутні плечі. Статуя проіснувала кілька десятиліть і загинула від пожежі.

Слайд 24

Треба розрізняти числівники й інші частини мови, які мають теж числове лексичне значення: • іменники (що?): двійка, трійка, п'ятірка, десяток, сотня ; • прикметники (який?): поодинокий, подвійний, дводенний, восьмирічний, одинадцятиповерховий; • дієслова (що зробити?): подвоїти, потроїти; • форма дієслова — дієприкметник (який?): подвоєний, потроєний; • прислівник (як?): утроє, тричі, по-третє, натроє. Запам’ятайте !

Слайд 25

1. Сімка,семеро, сімдесят, сімсот, сімнадцять 2. Десятиповерховий, десять, десятий , десятитисячний . 3. Вдруге, вдвоє, надвоє, двоє, вдвох. 4. Обоє, обидва, два, двоє, двічі. 5. П'ятірка, п'ять, п'ятий,п'ятеро, п'ятсот. Знайдіть "зайве"

Слайд 26

Слайд 27

Вибірково-розподільний диктант У Малій Азії , у столиці невеликого царства – Галікарнасі ( сучасна Турція) знаходилося п’яте чудо світу - чудова гробниця , побудована для царя Мавзола його вдовою Артемісією у триста п’ятдесят першому році до нашої ери. Ця споруда складалася із трьох ярусів: перший - оточувала смуга рельєфу із білого мармуру, другий – утворювала струнка мармурова колонада висотою одинадцять метрів, а третій - пірамідальний дах із мармуру. На вершині споруди - четверо коней , запряжені в колісницю, якою управляють мармурові Мавзол та Артемісія. Проіснувала споруда до п’ятнадцятого століття, коли її зруйнували у тисяча чотириста дев’яносто четвертому, щоб використати матеріал для побудови фортеці. Статуї Мавзола та його дружини, а також інші прикраси мавзолею зберігаються у Британському музеї в Лондоні. З тих часів монументальні споруди для поховання визначних історичних осіб звуть мавзолеями. Слово не стало крилатим, але перейшло з розряду власних назв у загальні.

Слайд 28

Слайд 29

Орфоепічна хвилинка Шостим чудом світу вважався Колос Родоський (велетенська статуя на острові Родос у Середземному морі). У третьому столітті до нашої ери на острів Родос напав полководець Деметрій. Але подолати вільнолюбний народ йому не вдалося. На пам’ять про успішну оборону родосці вирішили встановити найбільшу статую на світі. На торговій площі між морем і міською брамою стояв бронзовий юнак, висотою тридцять шість метрів. Його могутні плечі були трохи розставлені, долоня правої руки приставлена до очей. Голову прикрашала корона із променями. Це було бронзове зображення бога сонця Геліоса , якого жителі острова вважали своїм покровителем. Статуя проіснувала всього шістдесят років і була зруйнована землетрусом. Колос, колосальний- коли йдеться про велетенський розмір чогось. Колос-суцвіття злаків, у якому квітки розташовані на кінці стебла. ‘ ‘ ‘

Слайд 30

одинадцять чотирнадцять кільканадцять декілька півтора півтораста сімдесят шістдесят вісімдесят дванадцятеро двійко четвірко обидва Постав наголос

Слайд 31

Слайд 32

Відоме усім слово “фара” утворилося від с..мого чуда світу. На острові Фарос у долині річки Ніл , поруч із містом Александрією,близько двісті вісімд..сятого року до нашої ери був побудований (най)більший і (най)давніший маяк . Висота цієї двох..ярусної вежі досягала ста шіс..десяти метрів. Маяк був побудований із білого мармуру , на його в..ршині горів вогонь, указуючи шлях кораблям. Орфографічний практикум

Слайд 33

1.Вкажіть числівники А сотий , два, четверо Б подвоїти, трьох’ярусний В сонний, мужній, хоробрий Г половина, п’ятірка, двійка Відповідь: А

Слайд 34

2. Що означає числівник як частина мови? А назву предмета Б ознаку предмета В число, кількість і порядок предметів при лічбі Г дію предметів Відповідь: В

Слайд 35

3.Вкажіть порядковий числівник А двадцятеро Б тридцять В дві сотих Г сорок шостий Відповідь: Г

Слайд 36

4.Укажіть рядок, у якому всі числівники кількісні А три четвертих, сьомий, троє Б сім, семеро, дві сьомих В вісімдесят, сім, сьомий Г чотири, четверо, четвертий Відповідь: Б

Слайд 37

5. Позначте складений числівник А шістсот Б двадцять вісім В вісімнадцять Г троє Відповідь: Б

Слайд 38

6. Позначте простий числівник А двісті Б сто В тридцять Г сорок два Відповідь: Б

Слайд 39

Постав запитання однокласнику з вивченої теми. “ Бій запитаннями”

Слайд 40

На уроці я дізнався ... Я навчився... Мені найбільше запам’яталося...

Слайд 41

Домашнє завдання. Вивчити опорний конспект, написати твір - мініатюру «Сім чудес України», використовуючи числівники, вказати їх вид за значенням та будовою.

Слайд 42

Ось і пролунав дзвінок, Закінчився наш урок. За роботу по заслузі Щиро дякую вам, друзі. Запашну, як вишні гілка, Гомінку, немов сопілка, Мусим завжди я і ти Рідну мову берегти.

Слайд 43

Використані джерела: 1. uk.wikipedia.org 2. www.refine.org.ua 3.www.uapedia.com.ua 4. ua-referat.com 5. Коваль А. П. Крилате слово.- К.:Рад. школа, 1983.- 222с. 6. Коптілов В. В. У світі крилатих слів.-К.: Веселка, 1968.-160 с.

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова