X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Активна й пасивна лексика. Застарілі слова та їх різновиди. можливість відтворення духовної культури за архаїчної лексики

Завантажити презентацію

Активна й пасивна лексика. Застарілі слова та їх різновиди. можливість відтворення духовної культури за архаїчної лексики

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Урок з української мови 10 клас Підготовила: Вчитель української мови та літератури Новоолександрівської загальноосвітноої школи I- Iii ступенів Когут Світлана Анатоліївна

Слайд 2

Тема: Активна й пасивна лексика. Застарілі слова та їх різновиди. можливість відтворення духовної культури за архаїчної лексики Мета:Ознайомити учнів з активною й пасивною лексикою, різновидами «пасивної» лексики; формувати загальнопізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання, розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються в мовленні, вдосконалювати навички використання таких слів; через слово виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів, та історичного минулого свого народу.  

Слайд 3

Тип уроку: Застосування знань і формування вмінь. Форми уроку: Фронтальна, індивідуальна, групова Обладнання: Підручник, словники, презентація до теми Міжпредметні зв’язки: Українська література, етнографія, історія Тема пов’язана з матеріалом, що вивчався в 6 класі

Слайд 4

Епіграф: У душі виношуємо слово, Лагідне й безжальне, ніби криця. Мово рідна, мово колискова, Совісті народної дзвіниця В. Земляний

Слайд 5

                                           Аутотренінг Я – учень. Я вільно володію засобами рідної мови. Дбаю про культуру мовлення. Я — особистість творча, маю допитливий розум. Мене цікавлять мовні таємниці. Я думаю, аналізую. Я не боюся висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу знати і поділитися тим, що знаю.

Слайд 6

      Пасивна лексика Активна лексика неологізми історизми архаїзми Бесіда за таблицею:

Слайд 7

Презентації учнів: 1.Активна лексика 2.Пасивна лексика: А).Історизми Б).Архаїзми В).Неологізми

Слайд 8

Завдання «Архаїзми» Встановіть відповідність між архаїзмом та синонімічним словом з активного вжитку Корогва військо Палець ручка Крам майстер, робітник Уста столиця Рать перст Стольний град товар Перо губи Ремісник прапор Хорунжий прапороносець Червінець золота монета

Слайд 9

Правильні відповіді: Корогва – прапор Палець – перст Крам – товар Уста – губи Рать – військо Стольний град – столиця Перо – ручка Ремісник – майстер, робітник Хорунжий – прапороносець Червінець – золота монета відповіді

Слайд 10

Лексичний практикум Робота на комп’ютері З'ясуйте лексичне значення слів за словником: 1 група: 2 група: Абреже аерограф Абонемент акванавтика Абразія азотизація Авгіт багнет • Чи можна застосувати ці слова як загальновживані? Чому? • Уведіть у речення 2-3 з них.

Слайд 11

Завдання «Неологізми» Визначити неологізми. З΄ясуйте значення цих слів за словником. Як часто ці слова вживаються в повсякденному мовленні? На борту глайдера (космічного корабля) було кілька флаєрів, призначених для дослідження поверхні планет і картографування. Сичить “саркофаг”, піднімається атомний гриб, і шкіриться СНІД, що збирає все ширші покоси.  

Слайд 12

Завдання «Встав слово…» Перепишіть прислів'я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки та поставлені в потрібній формі застарілі слова. Поясніть, належать вони до історизмів чи архаїзмів. 1. Не міряй усіх на свій ... . 2. Найкраща хата крита, а ... — шита. 3. Молодому тепліше в сорочці, як старому в ... . 4. Причепився, як пан за ... . 5. Руки на ... — горобців не рахуй. 6. ... — на базар, кутя — на покуття. Довідка. Каптан, чепіги, свита, аршин, подушне, узвар.

Слайд 13

Слайд 14

Завдання «Розвиток зв’язного мовлення» Роздивитися репродукцію картини І. Рєпіна “Запорожці”. Які застарілі слова (історизми) ви б використали, розповідаючи про зображене на картині? Записати ці слова. 3-4 з них увести в речення. Для довідок: Кошовий, отаман, сотник, курінний, писар, каламар, кобза, каламсійка, китайка, жупан, свита, оселедець, самопал, пістоль.

Слайд 15

в основі грошової системи Київської Русі лежала гривня. її назва, як гадають дослідники, походить від прикраси із золота чи срібла у вигляді обруча, яку носили на шиї (на загривку) За іншою версією: гривня спершу означала голову худоби (гриву), що виконувала роль еквівалента в процесі обміну. У результаті проведення грошової реформи у вересні 1996 р. в Україні була впроваджена нова українська національна валюта -гривня.

Слайд 16

Гривня – прикраса,грошова одиниця Київської Русі (активний вжиток) Перехід від натуральних грошей до карбованих грошових одиниць був закономірним та об'єктивним процесом. Гривня - грошова одиниця незалежної України (активний вжиток) Київські гривні перебували в обігу від кінця XI до ХIIІ ст. Вихід з актив-ного вжит-ку

Слайд 17

Слайд 18

1.Укласти міні- словничок, до якого увійдуть індивідуальні авторські неологізми вашого улюбленого поета. 2.Записати й розіграти діалог «Зустріч з Богданом Хмельницьким», використовуючи історизми 3. Придумати власні неологізми Домашнє завдання

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська мова