X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Тарас Шевченко - Життєвий шлях та поетична творчість митця

Завантажити презентацію

Тарас Шевченко - Життєвий шлях та поетична творчість митця

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Т. Шевченко (1814 –1861)

Слайд 2

Портфоліо письменника: При народженні: Тарас Григорович Шевченко Псевдоніми, криптоніми:Т. Ш.; К. Дармограй; Кобзарь Дармограй; Руэль; Перебендя. Дата народження:25 лютого (9 березня) 1814 Місце народження:Моринці, Київська губернія (нині Черкаська область, Україна) Дата смерті:26 лютого (10 березня) 1861 (47 років) Місце смерті: Санкт-Петербург (нині Російська Федерація) Національність: українець Мова творів: українська, російська Рід діяльності: художник (живописець, гравер), поет, прозаїк, драматург, громадський діяч Роки активності: 1826–1861

Слайд 3

Не поет – бо це ж до болю мало, Не трибун – бо це лиш рупор мас, І вже менш за все – «Кобзар Тарас» Він, ким зайняло і запалало. Є. Маланюк

Слайд 4

Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю. О. Вишня

Слайд 5

Коли б мені прийшлося одним словом схарактеризувати поезію Шевченка, то я сказав би: се поезія бажання життя. Свобідного життя, всесторонній, нічим не опутаний розвій одиниці і цілої суспільності, цілого народу, – се ідеал Шевченка, котрому він був вірним ціле життя. І. Франко

Слайд 6

Шевченко – це той, хто живе в кожному з нас. Він – як сама душа нашого народу, правдива і щира...Поезія його розлита повсюдно, вона в наших краєвидах і внаших піснях,у глибинних, найзаповітніших помислах кожного, чий дух здатен pозвиватись. Олесь Гончаp

Слайд 7

Літературний диктант: Місце народження Тараса Шевченка? Соціальний стан поета в дитинстві ? У яке місто пан Енгельгардт отримав призначення на службу і забрав із собою Тараса? Вирішальне значення для Шевченка мала зустріч у Літньому саду із земляком…

Слайд 8

Для викупу із неволі Карл Брюллов намалював портрет поета… Назвіть суму викупу Тараса Шевченка із кріпацтва. Заклад, у якому навчався поет, отримавши вільну ? Яким віршем починається перша збірка Шевченка “Кобзар” 1840 р. ?

Слайд 9

Завдяки зусиллям яких митців Шевченко був викуплений із кріпацтва? У 1846 році Тарас Шевченко повернувся в Україну. Назвіть антикріпосницьке братство, в якому брав участь поет. Як назвав поет один із періодів своєї творчості і видав збірку ? Серія картин, які видав Т.Шевченко на власні кошти після завершення навчання в Академії.

Слайд 10

Літературний хронограф *9 березня 1814 р. *22 квітня 1838 р. *1840 рік *1845 рік *1847 рік *1857 рік *1861 рік

Слайд 11

Літературна спадщина Т.Г.Шевченка: 240 поезій, з них – понад 20 поем, драма «Назар Стодоля»,20 повістей (до нас дійшли 9); щоденники; автобіографія; фрагменти двох незакінчених драм. Твори перекладені приблизно 100 мовами світу.

Слайд 12

Мистецька спадщина. Шевченко-художник: 210 акварелей,передусім пейзажів; 150 портретів, з них-43 автопортрети; 27 офортів, з яких 6 – серії «Живописна Україна»; понад 230 олівцевих рисунків ландшафтів України; ескізи, етюди, начерки – на 360 сторінках рукописів і альбомів.

Слайд 13

«Думи мої, думи мої» Історія написання твору: Поезія була написана у 1847 році під час його перебування в Орській фортеці рядовим солдатом.

Слайд 14

«Думи мої, думи мої» Тема: звернення Т.Шевченка до своїх дум із сподіванням і вірою у вільне життя співвітчизників. Ідея: тільки впевненість у щасливе життя, наполегливість допоможе змінити соціальний устрій; засудження слабкості, поневірянь, байдужості, що робить людину рабом. Вид лірики: громадянська.

Слайд 15

«Думи мої, думи мої» Художні особливості твору: Звертання: думи мої; мої голуб’ята; мої любі; Епітети: думи мої єдині; лиха година; тихими речами; Порівняння : привітаю, як діток. Божій М. « Думи мої, думи»

Слайд 16

Що означає воля для Т.Г.Шевченка? Воля Скасування кріпацтва, будь-якого гніту Кожна людина має свої права Отримання можливості навчатись, незважаючи на соціальний стан людини Захист національної культури Бачити свій народ щасливим

Слайд 17

«Ой три шляхи широкії» Історія написання: Багато синів українського народу змушені були йти в солдати або на війну, яку вело самодержавство. Тисячі не поверталися додому, а якщо і приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами. Т.Шевченко сам був солдатом, тому добре знав всі труднощі цієї служби. Боляче розставатись молодим хлопцям із родинами, знаючи, що, може, бачаться востаннє. Цей життєвий факт і покладений в основу цієї поезії. І.Рєпін "ПРОВОДИ НОВОБРАНЦЯ" Т.Шевченко " Кара шпіцрутенами"

Слайд 18

«Ой три шляхи широкії» Тема: відтворення трагічного становища життя на Україні, пов’язаного з тогочасним суспільним ладом. Ідея: засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю. Вид лірики: громадянська; зв'язок поезії з усною народною творчістю.

Слайд 19

Т.Шевченко «Кара колодкою» «Ой три шляхи широкії» Композиція вірша: Експозиція: брати розійшлися з України на чужину. Зав’язка: рідні брати насаджують дерева, кущі калини як обереги на випадок лиха, нещастя. Кульмінація:страждання матері, сестри, діточок, коханої; внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина. Розв’язка: не вертаються три брати, по світу блукають, а шляхи додому терном заростають.

Слайд 20

«Ой три шляхи широкії» Художні особливості поезії: Метафори: шляхи зійшлися; калина зов’яла, шляхи терном заростають; Епітети:шлях широкий;стара мати; висока тополя; червона калина;нетоплена хата; дівчина заручена; Алітерація звука Р

Слайд 21

«Мені однаково, чи буду...» ( з циклу «В казематі») Історія написання: Участь у Кирило-Мефодіївському братстві дозволила Т. Шевченку простежити пожвавлення національного руху в Україні. Поет розумів, що це тільки початок поступового накопичення визвольної енергії народу. Тому не дивно, що грубе придушення національного руху. Розгром таємного товариства спричинили появу вірша «Мені однаково, чи буду...». Дана поезія написана під час перебування письменника в казематі 1847 року.

Слайд 22

«Мені однаково, чи буду...» Тема: відтворення почуття громадянської мужності , духовної стійкості і незламності, відданості Батьківщині й народові, роздум поета над важкою долею власною і рідного краю. Ідея: віра письменника у неминучість повалення царського гніту, відродження України. Основна думка: Т.Шевченко не байдужий до страждань українців, до їхнього майбутнього; осмислення своєї недолі як частки страждань уярмленого народу.

Слайд 23

Вид лірики: філософська з патріотичним пафосом Жанр: медитація «Мені однаково, чи буду...» Медитація (лат. meditatio — роздум) — вірш філософського змісту, в якому автор передає свої глибокі роздуми про деякі важливі проблеми, інколи глобального значення (жит тя і смерть, дружба і кохання, людина і природа).

Слайд 24

Філософська лірика — поетичні твори, в яких виражаються думки і почуття ліричного героя, викликані складними роздумами над проблемами буття та осмисленням світу, сенсу людського життя, добра і зла. Громадянська лірика — поезія, в якій виражені думки і почуття, викликані суспільно-політичними тогочасними явищами. Теорія літератури:

Слайд 25

Теорія літератури: Оксиморон (оксюморон) (грецьк. oxymoron — дотепна нісенітниця, від oxys — гострий, moras — безглуздий) — різновид тропа, що полягає у сполученні різко контрастних, протилежних за значенням слів, внаслідок чого утворюється нова смислова якість, несподіваний експресивний ефект (світла пітьма, суха вода, крижаний вогонь тощо). Т. Шевченко у вірші «Мені однаково, чи буду…» використовує оксиморон: "На нашій, не своїй землі"

Слайд 26

Композиція: Вірш можна умовно поділити на дві частини: 18 рядків – перша частина, 5 рядків – друга. У першій наявний мотив байдужості, невідворотності майбутнього, а в другій – автор собі суперечить. Слово за словом, рядок за рядком за рахунок градації (посилення, зростання) емоцій, нагнітається напруга, й нарешті читач приходить до найвищої “точки” – відповіді на питання, а що ж неоднаково поетові? І з’ясовує, що найголовніше сказано в останніх п’яти рядках. Розпач змінюється впевненістю, вдавана байдужість – наполегливим окликом». Вісімнадцять рядків вірша напружено готують нас до важливості останніх п'яти рядків, який саме і звучить в другій частині поезії: «Та не однаково мені, Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденую збудять... Ох, не однаково мені».

Слайд 27

Образи сина та батька Вони надають поезії виразності й зримості, зокрема картина молитви. Читач уявляє вечір, коли в сімейному колі батько розповідає малому про життя мученика, рівного біблейським, і наказує “молися” сину, щоб згадувати замученого за Україну. Молитва - це також мотив народної моралі українців, зрештою – традиції молитися за безневинних святих, це як вінець віри,- просити захисту у надприродних сил.

Слайд 28

У останніх рядках поезії Кобзар надзвичайно точно передбачив головну проблему української нації, що, мов меч, висить над нею вже кілька століть і яка стала чи не найзлободеннішою проблемою сьогоднішнього дня: «Мені однаково, чи буду...» окраденість розбудженої в огні революційних перетворень України, окраденість у час її оновлення та відродження. Тому можна з повним правом вважати поезію "Мені однаково, чи буду..." зверненням-попередженням сучасному поколінню українців.

Слайд 29

Теорія літератури: Сила бо-тоні чне віршува ння (грець.syllábe — склад і tonos — наголос) — система віршування, яка визначається кількістю складів,числом наголосів та їх розміщенням у віршованому рядку. Рима (від гр rhytmos – співмірність) – повтор звуків, які пов’язують закінчення двох або більше рядків (наприклад: грози – морози). За місцем наголосу у словах рими поділяються на: чоловічі (наголос на останньому складі: чужині - мені), жіночі (наголос на передостанньому складі: могилі -милій), дактилічні (наголос на третьому складі з кінця: яснесенький-тихесенький) та внутрішнє римування ( в середині рядка: поховайте та вставайте)

Слайд 30

Теорія літератури: Кільцеве(охоплююче, оповите) (абба): ...кине а ...втече б ...пече б ...країни а Види римування: Суміжне (парне) (аабб): ...чужими а ...своїми а ...умру б ...заберу б Перехресне (абаб): ...ясени а ...всихала б ...явори а ...зов’яла б

Слайд 31

Стопа – це повторювана група складів,до якої входить один наголошений склад і один або два ненаголошені. Теорія літератури: Стопи бувають двоскладові і трискладові. Двоскладові стопи: Хорей (- U): двоскладова стопа з наголосом на першому складі. Ямб (U -): двоскладова стопа з наголосом на другому складі. Залежно від кількості стоп у рядку віршовий розмір буває двостопним, тристопним, чотиристопним і т. д. Допоміжну роль виконує пірихій (UU).Він не впливає на визначення віршового розміру.

Слайд 32

Теорія літератури: Трискладові стопи: Дактиль (-UU): трискладова стопа з наголосом на першому складі. Амфібрахій (U-U): трискладова стопа з наголосом на другому складі. Анапест (UU-): трискладова стопа з наголосом на третьому складі.

Слайд 33

«Минають дні, минають ночі» Історія написання поезії: Навесні 1845 року Т.Шевченко закінчив Академію мистецтв і поїхав в Україну, за якою так затужив. Але побачив у рідному краї несправедливість, панське свавілля. Як далі жити, щоб принести користь народові? Свої роздуми над смислом людського життя поет вилив у вірші «Минають дні, минають ночі» . Твір був написаний у В’юнищі 21 грудня 1845року за чотири дні до створення «Заповіту», уміщений у збірку «Три літа». Музику до поезії «Минають дні, минають ночі» писали композитори М. Лисенко, С.Воробкевич, В.Заремба.

Слайд 34

Тема: роздуми поета над важкою долею своєю і пригнобленого народу. Ідея: засудження пасивності народу, який «спить на волі»і не прагне позбавити себе кайданів. Вид лірики: громадянська «Минають дні, минають ночі»

Слайд 35

Художні особливості твору: «Минають дні, минають ночі» Метафори: шелестить листя; заснули думи; серце спить; гаснуть очі; Риторичні запитання: Доле, де ти? Повтори: доле, де ти?; дай злої, злої; жити, серцем жити; спати, спати...; Риторичні звертання: доле, де ти? Коли доброї жаль, боже; Риторичні оклики: То дай злої, злої! І світ запалити! Нема ніякої! Чи жив, чи загинув!

Слайд 36

Ти нам залишив прагнення високі, Шляхи священні, по яких іти. Твого сумління й мужності уроки Ми бережем і будем берегти. Микола Палієнко

Слайд 37

Тестові завдання: 1.Назвіть рік, коли Т. Г. Шевченка викупили з кріпацтва. A) 1837 р.; Б) 1838 р.; B) 1830 р.; Г) 1839 р. 2. Укажіть, як здобули гроші для викупу Т. Г. Шевченка з кріпацтва. A) організували благодійну виставку картин; Б) продали збірки творів Є. Гребінки; B) взяли в борг; Г) розіграли в лотерею картину К. Брюллова. 3. Укажіть, як називалася перша збірка поезій Т. Г. Шевченка. A) «Кобзар»; Б) «Збулося…»; B) «Художник»; Г) «Думи мої, думи мої…». 4. Назвіть, скільки поезій ввійшло до першої збірки поезій Т. Г. Шевченка. A) 7; Б) 8; B) 9; Г) 10.

Слайд 38

5. Укажіть мотиви, які лягли в основу поезії «Думи мої, думи мої…». A) гірка доля України; Б) становище України в світі; B) доля митця; Г) стосунки людини і природи;Д) людина і суспільство. 6. Укажіть мотиви, які лягли в основу поезії «Минають дні, минають ночі…». особиста доля та доля батьківщини;Б) змалювання природи;B) активна життєва позиція митця;Г) проблема віросповідання; 7. Укажіть правильне визначення. Дактиль – це A) двоскладовий розмір силабо-тонічної системи віршування з наголосом на другому складі; Б) трискладовий розмір силабо-тонічної системи віршування з наголосом на першому складі; B) двоскладовий розмір силабо-тонічної системи віршування з наголосом на першому складі; Г) трискладовий розмір силабо-тонічної системи віршування з наголосом на другому складі.

Слайд 39

8. Укажіть, до якого періоду творчості Т. Г. Шевченка належить поезія «Мені однаково, чи буду…» період заслання – «В казематі» (1847-1857 рр.);Б) ранній період творчості (1837-1843 рр.); B) період «трьох літ» – «Три літа» (1843-1845 рр.);Г) останній період творчості (1857-1861 рр.). 9. Назвіть, до якого твору належить наведений фрагмент. І не пом’яне батько з сином, Не скаже синові: – Молись. Молися, сину: за Вкраїну Його замучили колись. Леся Українка, «Давня весна»;Б) Іван Франко, «Іван Вишенський»;B) Тарас Шевченко, «Мені однаково»;Г) Леся Українка, «Давня казка». 10. Із якої поезії Т. шевченка взяті ці рядки: Доле, де ти? Доле, де ти? Нема ніякої! Коли доброї жаль, боже, То дай злої, злої! А) «Думи мої, думи мої»; Б) «Минають дні, минають ночі»; В) «Мені однаково» Г) «Ой три шляхи широкії».

Слайд 40

11.Укажіть, з якого твору Т. Г. Шевченка взято ці рядки: Привітай же, моя ненько! Моя Україно! Моїх діток нерозумних Як свою дитину! «Минають дні, минають ночі…»; Б) «Мені однаково…»; B) «Думи мої, думи мої…»; Г) «До Основ’яненка»; Д) «Думка». 12.Укажіть, з якого твору Т. Г. Шевченка взято ці рядки: Та не однаково мені, Як Україну злії люде Присплять, лукаві, і в огні Її, окраденою, збудять… «Минають дні, минають ночі…»; Б) «Мені однаково…»; B) «Думи мої, думи мої…»; Г) «До Основ’яненка»; Д) «Думка». 13. Установіть послідовність подій у житті Т. Г. Шевченка. A) викуп з кріпацтва; Б) творчість періоду «трьох літ»; B) навчання в Академії Мистецтв; Г) участь у Кирило-Мефодіївському товаристві.

Слайд 41

14. Установіть послідовність подій у житті Т. Г. Шевченка. A) викуп з кріпацтва; Б) творчість періоду «трьох літ»; B) навчання в Академії Мистецтв; Г) участь у Кирило-Мефодіївському товаристві. 15. Установіть відповідність між цитатами з поезії Т. Шевченка, та художніми засобами виразності. А) «Доле, де ти? Доле, де ти? 1. Метафора. Нема ніякої!» 2. Епітети. Б) «воля… засівала трупом поле…», 3. Порівняння. Заховаю змію… коло свого серця»; 4. Риторичні запитання, оклики. В) «шляхи широкії», «червона калина», 5. Уособлення. щире серце»; Г) «думка, як той ворон», «душі козацькії… як та воля, що минулась».

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Українська література