X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Транспорт та транспортні засоби українців

Завантажити презентацію

Транспорт та транспортні засоби українців

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Презентація створена вчителькою початкових класів Тульчинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №2 Чумаченко Олесею Ярославівною ТРАНСПОРТ ТА ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ УКРАЇНЦІВ

Слайд 2

Будь-яке суспільне виробництво можливе лише при наявності засобів зв’язку і транспорту. За допомогою транспортних засобів люди підтримували між собою економічні, політичні, виробничі, культурні та побутові стосунки, заселяли й освоювали нові території.

Слайд 3

Водний транспорт давніший за походженням, аніж сухопутний. Він використовувався майже всіма народами ще з часів мезоліту (близько VIII тис до н. е.). У кожній кліматичній зоні застосувалися на водоймах найрізноманітніші типи пристосування людей для перевезення вантажів, а також для рибальства. Водний транспорт

Слайд 4

Пліт - формували з кількох колод з’єднуючи їх канатами, гужовою (запареними в гарячій воді або запеченими на вогні довгими гілками чи молодими стовбурцями дерев), мотузками з лика або поперечними дерев’яними брусками-планками. Розмір такого плоту залежали від призначення. Примітивні транспортні засоби

Слайд 5

Сплав лісу по Черемошу (20 рр ХХст.)

Слайд 6

Пліт як засіб транспорту був практичним, насамперед, на маловодних ріках. Людей, підводи і різні вантажі через широкі ріки перевозили поромами. Основу його становили два-три плоскодонні човни або вже згаданий пліт ,на які ставили балки і робили поміст з дощок. Пором

Слайд 7

На ріках України побутувало багато видів човнів. Залежно від основних народних технологічних способів виготовлення їх можна поділити на два типи: видовбані з суцільних колод човни і човни з окремим каркасом, який обшивали дошками. Човни і судна

Слайд 8

Відомий в Україні з часів неоліту (близькоV тис. до н. е.). У більшості регіонів він був поширений ще в XIX ст. і мав різні народні назви: «дуб», «довбанка», «душогубка», «кодлуб». Робили такий човен з липи, осики, верби, дуба, сосни та інших деревних порід. Стовбур колоди-заготовки обтесували ззовні, а середину видовбували або випалювали. Довбаний човен

Слайд 9

Човен –довбанка (Полісся ХІХ ст.) Дерев’яний човен – плоскодонка

Слайд 10

На річці Хорол. (картина Опанаса Сластіона 1907 р.)

Слайд 11

Козацький дуб (рибальський човен) Дніпропетровський національний історичний музей імені Д.Яворницького Рибальський човен Музей партизанської слави м.Київ

Слайд 12

Козацькою «чайкою» запорожці долали не тільки неприступні пороги Дніпра,а й природну стихію Чорного та Азовського морів. Основою «чайки» служив звичайний безкілевий довбаний вербовий або липовий човен . Його борти обшивали і вивершували дошками . По всій довжині бортів «чайки» міцно прикріплювали ликом із липи або дикої вишні сніпки очерету, які не давали їй затонути. На носовій частині та кормі розміщалися стернові керми, а з кожного боку — 10—15 весел. Такий човен перевозив одночасно 50—70 запорожців, 4—6 гарматок, бочки з припасами їжі, питної води, пороху тощо. Козацька «чайка»

Слайд 13

Запорізька чайка XVII ст. Запорізька чайка XVII ст. (креслення Г.Боплана)

Слайд 14

Запорізькі чайки переслідують турецьку галеру (Гравюра Опанаса Сластіона) Козацька чайка , Миколаївський музей суднобудування та флоту.

Слайд 15

За технологією виготовлення розрізнялися два його підтипи: човен зі вставленим каркасом в уже готовий корпус з дощок і з гладкою обшивкою дощок, які набивали на підготовлений каркас. На території України важливу роль у торговельно-економічних зв’язках відігравали різноманітні типи мало- і великогабаритних суден: «ком’яги», «шкути», «берлини», «байдаки», «барки», «баркаси» тощо. Вони різнилися між собою не стільки конструкцією, як розмірами, тоннажем, зовнішніми формами та деяким спорядженням. Човен каркасної конструкції

Слайд 16

Баркас

Слайд 17

Баржа XIX ст. ( довжина - 120 м)

Слайд 18

Найбільшими за розмірами і тоннажем були «галери», які будували з кругляків і обшивали дошками. Галера XVIII ст.

Слайд 19

Сухопутні шляхи сполучення і транспорт Дороги. З господарсько-виробничою діяльністю населення і природними умовами певного регіону органічно пов’язувалися сухопутні дороги і засоби пересування. Вигідне географічне розміщення України сприяло тому, що по її території вже у давньоруський період проходили важливі транзити, торговельні тракти. Серед них найвідомішим був Соляний шлях, яким возили сіль у Київ та інші міста Київської Русі з кримського узбережжя Чорного моря.

Слайд 20

Поштові тракти мали регулярне пасажирське сполучення і спеціальну поштову службу, поштові станції, комплекси господарських і промислових будівель. Переїзд на поштовому тракті (фото XIX ст.)

Слайд 21

Дрібні речі, ягоди, фрукти, городину жителі України часто переносили вручну. Для цього, наприклад, використовували глиняний («глечики», «гладишки», «баньки») і дерев’яний («коновки», «близнята») посуд, різні корзини, («верейки», «сапети»), луб’яні кошики («кузеньки»), шкіряні й полотняні торби («тайстри», «шабети»), з домотканого полотна обруси і міхи . Снопи, сіно, солому транспортували на двох жердинах(3-4м), у плахтах, а також у спеціальних опалках. Воду переносили коромислом, гній та будівельні матеріали — носилками, іншими простими пристосуваннями. Засоби для транспортування вантажів

Слайд 22

Засоби для транспортування дарів лісу, продуктів хліборобства і фруктів Кошик або ж кошуля (верейка) Кошіль - кошик плетений з верби Кошики плетені з лози

Слайд 23

На території українських Карпат і Прикарпаття для переміщення вантажів на далеку відстань часто застосовувала універсальні двокамерні перекидні мішки - «бесаги», «сакви». Жінка з бесагами (малюнок С. Обста)

Слайд 24

Гужовий сухопутний транспорт поділяється на три основні групи: - в’ючно-верховий; -полозний ; -колісний. Гужовий сухопутний транспорт

Слайд 25

В’ючно-верховий транспорт Транспортування молочних продуктів (Гуцульщина,початок XX ст.) Поїздка наречених до шлюбу на конях

Слайд 26

Давнім за походженням є полозний транспорт. На думку відомих знавців, у давнину слов’яни користувалися лише саньми. Полозний транспорт Викопні волокуші-сани (Раннє середньовіччя)

Слайд 27

Стародавній обряд: проводи покійника на санях.

Слайд 28

Санний транспорт Санний транспорт українців за функціональним призначенням поділявся на господарські робочі сани, вантажні (для перевезення лісу) і виїзні. Найбільш поширеним і, очевидно, універсальним типом зимового транспорту були робочі сани, які мав практично кожний господар. Ними перевозили сіно, снопи, гній, дрова та інші вантажі. Бідніші селяни часто використовували їх як виїзні. За походженням санний транспорт населення України кінця XIX— початку XX ст. належав до двох типів: східноєвропейського (більша частина території України) і західноєвропейського (західні, південні, частково центральні райони). Особливо чітко простежується ця диференціація у господарських робочих санях.

Слайд 29

Господарські сани східноєвропейського типу з традиційним воловим тягловим приладом -“голоблями” (с. Зарудні Волинської обл. Фото 1993 р.) Дитячі санчата ( ХІХ ст.)

Слайд 30

Господарські сани традиційної конструкції (Вінницька область 2012 р.)

Слайд 31

Виїзні-сани XVII -XVIII ст.

Слайд 32

Колісні засоби пересування Серед колісних засобів пересування найпростішим був чотириколісний двоосьовий віз. Типовий український віз побутував на території більшості етнографічних районів України ще наприкінці XIX — на початку XX ст. Звенигородщина

Слайд 33

Слайд 34

Острів Хортиця віз XVIII ст.

Слайд 35

Музей партизанської слави м. Київ партизанський віз 1943р.

Слайд 36

Тяглова сила та упряж Традиційною тягловою силою у господарстві українців були воли.

Слайд 37

В плузі свободу віл втратить,і добрим, і лагідним стане -писав видатний український поет XVI ст. Севастян Кленович у відомій поемі «Роксоланія».

Слайд 38

Література 1.Бураковская Н. И., Титов В. С., Шляхтовский А. С. Пути сообщения и средства передвижения // Полесье Материальная культура. К., 1988. 2.Глушко М. Традиційний транспорт українців // Рад. школа. 1990. № 7. С. 32—38. 3.Глушко М. Без вола подвір’я голе // Берегиня. 1992. № 1. С. 63—68. 4.Глушко М. Етнографія бойківського лісосплаву // Зап. Наук, т-ва ім. Т. Шевченка. 1992. Т. 223. С. 155—171. 5.Глушко М. Невидана стаття Юрія Павловича з історії примітивного транспорту // Зап. Наук, т-ва ім. Т. Шевченка. 1992. Т. 223. С. 284—292. 6.Глушко М. Шляхи сполучення і транспортні засоби в українських Карпатах другої половини XIX — початку XX ст. 1994. 7.Глушко М. Взявся за гуж, то не кажи: не дуж // Берегиня. 1993—1994. № 2—3. С. 80—92. 8.Гонтар Т. О. Транспорт // Гуцульщина: Ісг.-етногр. дослідження. K., 1987. С. 157—163. 9.Приходько М. П. Сухопутний транспорт на Україні // Нар. творчість та етнографія. 1975. № 5. С. 63—66. 10. Українське народознавство: Навч. ігосібник / За ред. С. П. Павлюка, Г. Й. Горинь, Р. Ф. Кирчіва.— Львів: Фенікс 1994.— 409-435 с. 11. Інтернет-ресурси.

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Різне