X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Періоди дитячого віку, їх характеристика.

Завантажити презентацію

Періоди дитячого віку, їх характеристика.

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Періоди дитячого віку, їх характеристика. Проф. О.Є.Федорців

Слайд 2

Дитина - це не мініатюра дорослого, її організм має свої анатомо-фізіологічні особливості, які постійно змінюються на протязі всього періоду дитинства; не можна говорити про “норми” для дітей взагалі, без диференціювання їх у віковому аспекті.

Слайд 3

Слайд 4

Успіх роботи лікаря-педіатра залежить: Від знання динаміки анатомічних і фізіологічних особливостей дитини, його реактивності, потреб в основних харчових інгредієнтах (білках, жирах, вуглеводах, мінеральних речовинах, вітамінах)

Слайд 5

Підготовчий етап 1. період формування спадковості 2. період формування соматичного та репродуктивного здоров’я батьків 3. передконцепційний період

Слайд 6

Період формування спадковості Бажання обох батьків гармонійного розвитку їхньої майбутньої дитини Своєчасне виявлення і, при необхідності, лікування хронічних захворювань, TORCH – інфекції Медико-генетичне консультування Відмова від куріння, алкоголю та інших шкідливих звичок перед плануванням вагітності.

Слайд 7

Період передконцепційний Час, який виділяють для обстеження та корекції наявних факторів ризику

Слайд 8

Внутрішньоутробний період(тривалість 270-280 днів від моменту запліднення) Фаза ембріонального розвитку 6-8 тижнів: утворення зачатків важливих органів, початок розвитку мозку, ембріон нагадує дорослий організм; 8-12 тижнів: відбувається взаємодія окремих систем, встановлюється нервово-м’язовий взаємозв ’язок, з ’являються реакції, до кінця 3-го місяця закінчується формування основних систем організму та їх інтеграція; Характерні захворювання: ембріопатії(аненцефалія, голопрозенцефалія, пілоростеноз, анофтальмія та ін.)

Слайд 9

Фаза плацентарного розвитку Триває з 13 по 42 тиждень, плід інтенсивно росте і розвивається; довжина плода збільшується в 5000 разів, маса – в 600 разів, харчування за рахунок материнського організму; У 20 тижнів добре виражені спонтанні рухи; з 22-24 тижнів –плід може дихати і смоктати; З 28 тижня – вважається життєздатним

Слайд 10

Слайд 11

Характерні захворювання Фетопатії: мікросомія – зменшені розміри окремих частин тіла; Гіпоплазія – недорозвиток окремих органів і систем; Макросомія – збільшення розмірів окремих частин тіла; Інфекційні захворювання: герпетична інфекція, токсоплазмоз, ЦМВ, мікоплазмова інфекція та ін.)

Слайд 12

Кіматопатії 1. Бластопатії (кіматопатії 1-го порядку, від 0 до 15 дня в/у життя); 2. Ембріопатії(кіматопатії 2-го порядку, від 16 до 75 дня в/у життя); 3. Ранні фетопатії (кіматопатії 3-го порядку, від 76 до 180 дня в/у життя); 4. Пізні фетопатії (кіматопатії 4-го порядку, від 181 дня в/у розвитку до моменту пологів).

Слайд 13

Період новонародженості Триває з моменту перерізки пуповини до 29 дня життя: ХАРАКТЕРИЗУЄТЬСЯ ІНТЕНСИВНИМИ ПРОЦЕСАМИ ПЕРЕБУДОВИ ОРГАНІВ І СИСТЕМ; ХАРАКТЕРНА МОРФОЛОГІЧНА НЕЗАКІНЧЕНІСТЬ БУДОВИ І ФУНЦІОНАЛЬНА НЕЗРІЛІСТЬ; ПРОХОДИТЬ ПРОЦЕС АДАПТАЦІЇ ДО НОВИХ УМОВ ІСНУВАННЯ, НАЯВНІСТЬ ТРАНЗИТОРНИХ СТАНІВ; В КОРІ ГОЛОВНОГО МОЗКУ ПЕРЕВАЖАЮТЬ ПРОЦЕСИ ГАЛЬМУВАННЯ НАД ЗБУДЖЕННЯМ; РУХИ НЕКООРДИНОВАНІ, АТЕТОЗОПОДІБНІ, ХАРАКТЕРНИЙ ФІЗІОЛОГІЧНИЙ ГІПЕРТОНУС М’ЯЗІВ-ЗГИНАЧІВ; ПОЧИНАЄ ФУНКЦІОНУВАТИ МАЛЕ КОЛО КРОВООБІГУ; ЗАПУСКАЄТЬСЯ ДИХАННЯ, РОЗПРАВЛЯЮТЬСЯ ЛЕГЕНІ, ДОЗРІВАЮТЬ АЛЬВЕОЛИ; ПРОХОДИТЬ ПЕРЕБУДОВА ТРАВНОЇ СИСТЕМИ, ПЛАЦЕНТАРНЕ ХАРЧУВАННЯ ЗМІНЮЄТЬСЯ НА ЛАКТОТРОФНЕ;

Слайд 14

Слайд 15

ШКІРНІ ПОКРИВИ АДАПТУЮТЬСЯ ДО ЗОВНІШНІХ ЧИННИКІВ (ТЕМПЕРАТУРИ НАВКОЛИШНЬОГО СЕРЕДОВИЩА, ТАКТИЛЬНИХ ПОДРАЗНИКІВ, МІКРООТОЧЕННЯ ТА ІН.); ЗМІНЮЄТЬСЯ ОБМІН РЕЧОВИН ПІД ВПЛИВОМ ГІПОКСІЇ ПІД ЧАС ПОЛОГІВ,ЗМІН ГАЗООБМІНУ, НОВОГО ВИДУ ГОДУВАННЯ, ГОРМОНАЛЬНИМИ ВПЛИВАМИ; СИНТЕЗ ГЕМОГЛОБІНУ З ФЕТАЛЬНОГО ЗМІНЮЄТЬСЯ НА ДОРОСЛИЙ; ЗМІНЮЄТЬСЯ ГЕМОСТАЗ (НАДХОДЖЕННЯ ТРОМБОПЛАСТИЧНИХ РЕЧОВИН, ПІДВИЩЕНА ПРОНИКЛИВІСТЬ СУДИННОЇ СТІНКИ, ЗАГИБЕЛЬ ЕРИТРОЦИТІВ); ПЕРЕБУДОВУЄТЬСЯ ІМУНІТЕТ ПІД ВПЛИВОМ МАСИВНОЇ АНТИГЕННОЇ СТИМУЛЯЦІЇ, ПРИПИНЕННЯ НАДХОДЖЕННЯ ГУМОРАЛЬНИХ ФАКТОРІВ ЗАХИСТУ ЧЕРЕЗ ПЛАЦЕНТУ

Слайд 16

Характерні захворювання Ембріопатії: вроджені вади розвитку серця, легень, нирок, головного мозку та ін. Фетопатії: мікросомії, макросомії; Пологові травми: черепно-мозкові, кефалогематоми, внутрішньочерепні крововиливи, переломи черепа, ключиці, травми хребта і спинного мозку, пошкодження периферичних нервів та ін. Інфекційні захворювання: ТОРЧ – інфекція, ГРВІ, сепсис новонародженого, пневмонії, менінгіти, ентероколіти та ін.

Слайд 17

Транзиторні стани Фізіологічна втрата маси тіла; Фізіологічна еритема; Фізіологічна гіпербілірубінемія; Фізіологічна жовтяниця; Фізіологічна гіпертермія; ФІЗІОЛОГІЧНА ГІПОТЕРМІЯ; Фізіологічна диспепсія; Фізіологічний дисбактеріоз; Фізіологічний гормональний криз; Фізіологічна гостра ниркова недостатність (сечокислий діатез)

Слайд 18

Перинатальний період Є найкритичнішим для розвитку і адаптації дитини Включає в себе пізній фетальний, інтранатальний та раннії неонатальний періоди (з 28-го тижня вагітності до 7-го дня життя)

Слайд 19

Грудний вік триває від 1-го міс до 1-го року Маса тіла до кінця року потроюється; Ріст збільшується на 25 см, обвід голови – на 12 см, обвід грудної клітки – на 13-15 см, змінюються пропорції тіла, переважає видовження кінцівок, в меншій мірі – тулуба і голови; В перші місяці проходять процеси клітинного новоутворення, в нервових клітинах з’являються дендрити, нервові волокна мієлінізуються; Розвиваються статичні функції: до 2-х міс добре утримують голівку у вертикальному положенні, до 7 міс самостійно сідають, до кінця року починають ходити.

Слайд 20

Слайд 21

В 5-6 міс прорізуються зуби; Швидкий психічний розвиток: з 2-3 тижня розвиток умовних рефлексів; З 1 міс рухи очних яблук стають координованими, погляд фіксується на окремих предметах; З’являється слухова зосередженість; До кінця року дитина вимовляє 10-12 осмислених слів, психічний розвиток випереджає фізичний; Тривалість сну зменшується з 20-22 до 15-16 год до кінця року; В 3-6 міс виражена транзиторна гіпоімуноглобулінемія

Слайд 22

Найчастіші захворювання Рахіт, спазмофілія; Анемія; Білково-енергетична недостатність (гіпотрофія); Паратрофія; Діарейні захворювання; Аномалії конституції; Гострі респіраторні вірусні інфекції; Пневмонії; Атопічний дерматит та ін.

Слайд 23

Схильність до дифузних реакцій та нездатність обмежувати патологічний процес, що призводить до частих септичних станів. Інтенсивне вироблення численних умовнорефлекторних зв’язків та формування другої сигнальної системи (мови). До року дитина вимовляє усвідомлено 10-12 слів.

Слайд 24

Грудний період

Слайд 25

Період молочних зубів триває з 1-го до 7-ми років переддошкільний період:1-3 роки; Швидке удосконалення рухових навичок дитини, мови, психіки, дитина дуже рухлива, допитлива, основною формою розвитку є гра; набуваються перші трудові навички; Швидко росте словарний запас, до 2-3 років речення стають багатослівними; Дитина наслідує дорослого; Тривалість сну зменшується до 14 год (3 год вдень, 11 год вночі); Великого значення набуває вплив навколишнього середовища, виховання.

Слайд 26

Період молочних зубів

Слайд 27

Характерні захворювання Гострі дитячі інфекції: кір, краснуха, скарлатина, коклюш, вітряна віспа, дизентерія та ін.

Слайд 28

Дошкільний період 4-7 років; Продовжується вдосконалення функцій організму, розвиток нервово-психічної діяльності, удосконалюється і зміцнюється м’язова і кісткова системи, проходить зміна молочних зубів на постійні, Триває мовний розвиток, проходить її удосконалення, дитина починає читати, писати, з’являється здатність до абстрактного мислення, Імунна система досягає певної зрілості, проходить перше фізіологічне витягнення, наростання маси дещо сповільнюється, збільшується довжина кінцівок, тіла

Слайд 29

Дошкільний період

Слайд 30

До 5 років діти вільно володіють рідною мовою, правильно вживають відмінки, Вдосконалюються тонкі координовані рухи Проявляються відмінності у поведінці залежно від статі, Формується самолюбство, індивідуальні уподобання, емоційні прояви стають стриманішими, Швидко розвивається інтелект, Зростає потреба в спілкуванні з ровесниками За рівнем інтелектуального розвитку дитина готова йти в школу.

Слайд 31

Дошкільний період

Слайд 32

Характерні захворювання Гострі дитячі інфекції: кір, краснуха, скарлатина, паротитна інфекція, коклюш, вітряна віспа, Туберкульоз, Бронхіальна астма, Ревматизм, Ожиріння та ін. Основна причина смертності – травматизм.

Слайд 33

Молодший шкільний вік 7-12 років, Завершується морфологічний розвиток багатьох органів і систем, Вдосконалюється імунна система, Зростає маса м’язів, Розвиваються рухові якості – швидкість, сила, спритність, Закінчується зміна молочних зубів на постійні, формується характер, Стають помітними відмінності психічного і фізичного розвитку хлопчиків і дівчаток.

Слайд 34

Молодший шкільний вік

Слайд 35

Молодший шкільний вік

Слайд 36

Характерні захворювання Зростає питома вага хронічних захворювань серця (міокардит, ревматизм), Нирок( пієлонефрит, гломерулонефрит), Нервової системи, Кісткової (порушення постави, сколіоз, плоскостопість), Периферичної нервової системи (порушення слуху, зору).

Слайд 37

Старший шкільний вік (пубертатний період) У дівчат - 12-16 років, у хлопців – 13 – 18 років, Переважає функціональна активність статевих залоз, З’являються вторинні статеві ознаки, Пропорції і форми тіла набувають ознак дорослої людини, Інтенсивний психічний розвиток, Формується індивідуальність, характер, воля, свідомість.

Слайд 38

Старший шкільний вік

Слайд 39

Старший шкільний вік

Слайд 40

Характерні захворювання Дисфункції нервової, травної, серцево-судинної, ендокринної систем; Більшість захворювань перебігають як в дорослих, Спостерігається загострення хронічних захворювань.

Слайд 41

Стадії внутрішньоутробного розвитку 1. доімплантаційна стадія: перші 3 дні після запліднення і стадія пронуклеусів; * злиття ядер яйцеклітин і сперматозозоїда (сінгамія); *процес дроблення (перший поділ через 30 год після запліднення); * утворення щільного шару (морули); * на 3-й день після запліднення морула потрапляє в порожнину матки;

Слайд 42

* утворення бластоцеле (в межах скупчення клітин); * до 3-го дня розвитку будь-яка клітина зародка поліпотентна (може дати початок будь-якій органній системі); * стадія бластоцисти – початок диференціації клітин; * імплантація бластоцисти проходить на 6-9-й день після запліднення; * утворення ембріонального диску або бластодерми, з якого проходить розвиток ембріона; *ембріональний диск складається з двох шарів клітин (ектодерми та ентодерми);

Слайд 43

* мозок, нерви і шкіра розвиваються з ектодерми; * слизова оболонка травного каналу – з ентодерми; * поверхневі клітини бластоцисти носять назву трофобласта- з нього виникають плідні оболонки.

Слайд 44

Вплив залоз внутрішньої секреції на процеси росту: * СТГ, ТТГ, Т3, Т4 – впливають на процеси хондроплазії та остеогенезу: гормон росту забезпечує лінійний ріст (хондроплазію); тіреоїдні гормони – скелетне дозрівання, підвищують чутливість скелету до СТГ: стимулюють його продукцію. * тироксин специфічно впливає на скелетне дозрівання; * андрогени прискорюють лінійний ріст і скелетне дозрівання;

Слайд 45

* глюкокортикоїди викликають затримку лінійного росту і навіть повне його припинення, викликають остеопороз; * естрогени мають білково-анаболічну дію, посилюють кальцифікацію матриксу, підвищують щільність кістки, стимулюють активність остеобластів, прискорюють появу епіфізарних центрів і закриття епіфізів, що приводить до гальмування лінійного росту;

Слайд 46

Етапи розвитку залоз внутрішньої секреції 1. внутрішньоутробний період: становлення інтрареналової системи; проходить закладка інсулярного апарату; 2. період новонародженості: вплив гормонів матері через материнське молоко;

Слайд 47

Грудний період: * більш інтенсивне функціонування щитоподібної і вилочкової залоз, зворотній розвиток інтрареналової системи. ПЕРІОД МОЛОЧНИХ ЗУБІВ: Особливо великий вплив щитоподібної залози, підвищений вплив шишковидної і вилочкової залоз; до кінця періоду посилюється активність передньої долі гіпофіза: виділення СТГ *

Слайд 48

Підлітковий період *починає проявлятися діяльність статевих залоз, посилюється функція гіпофізу. ПЕРІОД СТАТЕВОГО ДОЗРІВАННЯ: Зниження гальмівного впливу на гіпоталамічну ділянку шишкоподібного тіла; Посилення секреції гонадотропінів; Збільшення синтезу статевих гормонів; Посилена функція статевих залоз; В корі надниркових залоз посилено виробляються андрогени.

Слайд 49

Доношена новонароджена дитина Це дитина, яка народилася між 38 та 42 тижнями вагітності з довжиною тіла понад 45 см (в середньому 50-52 см) і масою понад 2500 г (в середньому 3200-3500 г). Ознаки зрілості доношеної дитини: голосний крик, активне смоктання, добре утримування тепла, що здійснює активні але безладні, атетозоподібні рухи, має підвищений тонус м’язів-згиначів, наявні безумовні рефлекси (смоктання, ковтання, долонно-ротового, хапального, повзання, ходьби, спинного хребта), дія світла викликає звуження зіниць, заплющення очей, відкидання голови назад, добре розвинений дотик і слух, наявна реакція на неприємний смак і запах, солона, гірка, кисла їжа викликає неспокій, посилене слиновиділення.

Слайд 50

Антропометричні показники доношеної новонародженої дитини Маса тіла – 3200-3500 г Довжина тіла – 52-54 см Обвід голови – 34-36 см Обвід грудної клітки 32-34 см Масо-ростовий коефіцієнт – 62-64

Слайд 51

Новонароджена дитина

Слайд 52

Новонароджена дитина

Слайд 53

Недоношена новонароджена дитина - це живонароджена дитина, що народилася до 37-го тижня після 1-го дня останньої менструації (258 днів і менше). Зовнішні ознаки недоношеної дитини: Малі розміри: низька довжина тіла, знижена маса тіла, непропорційність будови тіла, виражена гіперемія шкірних покривів, виражене лануго (пушкове волосся), відкрита статева щілина у дівчаток, пуста калитка у хлопчиків, недорозвиток нігтів на руках,м’які вушні раковини, переважання мозкового черепа над лицевим, мале тім’ячко завжди відкрите, недорозвиток молочних залоз.

Слайд 54

Слайд 55

Недоношена новонароджена дитина

Слайд 56

Фізичний розвиток дітей - це динамічний процес росту (збільшення довжини і маси тіла, розвиток окремих частин тіла тощо) і біологічного дозрівання дитини в різні періоди дитинства. Рівень фізичного розвитку в дитячому віці є одним з об’єктивних показників стану здоров’я. ФР є чутливим показником, який легко змінюється під впливом різноманітних несприятливих факторів

Слайд 57

Методи оцінки фізичного розвитку Соматометричний:зріст, довжина тіла, маса тіла, обвід голівки, грудної клітки, плеча, стегна, гомілки; Соматоскопічний: форма грудної клітки, спини, ніг, стопи, постава, рельєф та пружність м’язів, жировідкладання, еластичність шкіри, забарвлення слизових оболонок, статеві ознаки, тургор м’яких тканин; Фізіометричний: життєвий об’єм легень, сила м’язів кисті, функціональні проби стану серцево-судинної системи, моторний розвиток.

Слайд 58

Динаміка маси тіла в дітей До 1-го року: приріст за 1-й міс – 600 г, за 2-й і 3-й – по 800 г, за кожен наступний – на 50 г менше, ніж за попередній, Від 2 до 10 років М(кг) = 10 + 2n, де n – вік дитини в роках; Старше 10 років М(кг) = 30 + 4(n -10), де n – вік дитини в роках;

Слайд 59

Динаміка довжини тіла В дітей до 1-го року: 1 кв. – по 3 см щомісячно (за квартал – 9 см), за 2 кв. – по 2,5 см щомісячно (за квартал 7,5 см), за 3 кв. – по 1,5 см щомісячно (за квартал 4,5 см), за 4 кв. – по 1 см щомісячно (за квартал 3 см). З 1-го до 4-х років L=100-8 (4-n) Старші 4-х років L=10+8(n-4), де n – вік дитини в роках

Слайд 60

Динаміка обводу голови До 1-го року: збільшується на 1,5 см щомісячно до 6 міс, на 0,5 см щомісячно – після 6 міс, або ОГ=43-1,5 (6-n) до 6 міс; 43 + 0,5 (n – 6) – після 6 міс; Від 1 до 5 років ОГ=50 – 1(5- n ); Після 5 років = 50 + 0,6 (n – 5)

Слайд 61

Динаміка обводу грудної клітки До 1-го року: щомісячно збільшується на 1,3 см; до 6 міс ОГр=45 – 2(6-n), Після 6 міс ОГр=45+0,5 (n-6); Від 1-го до 10-ти років = 63 – 1,5(10- n), Старші 10 років = 63+3(n-10), де n вік дитини в роках

Слайд 62

Антропометричні індекси Індекс вгодованості Чулицької 3 обводи плеча (см) + обвід стегна+обвід гомілки(см) – ріст (см) = в нормі 20-25 В 2-3 роки – 20 см 6-7 років – 15-10 см 7-8 років – 6 см Індекс пропорційності Чулицької 3 обводи плеча=обводу грудної клітки= обвід стегна+обвід гомілки Індекс Тура - відношення обводу голови до обводу грудної клітки - в нормі у віці 1-7 років обвід грудної клітки перевищує обвід голови на цифру, що відповідає віку дитини в роках

Завантажити презентацію

Схожі презентації

Презентації по предмету Медицина