X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Інституційний репозитарій

Завантажити презентацію

Інституційний репозитарій

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Проект інституційного репозитарію НаУКМА – eKMAIR eKMAIR – NaUKMA Institutional Repository Project Оксана Бруй Наукова бібліотека НаУКМА 21 травня 2008

Слайд 2

План Інституційні репозитарії та Відкритий доступ Інституційні репозитарії – тенденції розвитку Проект інституційного репозитарію НаУКМА - “eKMAIR”

Слайд 3

Джерела Lynch Clifford. Essential infrastructure for scholarship in the digital age // ARL Bimonthly Report 226 [electronic resource]. – Washington : ARL, February 2003. – Mode of access: http://www.arl.org/newsltr/226/ir.html . - Title from screen.  Barton, M.R. & Waters, M.M. Creating an Institutional Repository: LEADIRS Workbook [electronic resource]. – Boston: MIT Libraries, с2004-2005. – Mode of access: http://dspace.org/implement/leadirs.pdf . Directory of Open Access Repositories [electronic resource]. – UK: University of Nottingham, c2006. – Mode of access: http://www.opendoar.org/index.html . - Title from screen. Registry of Open Access Repositories [electronic resource]. - University of Southampton, с2005-2006. – Mode of access: http://archives.eprints.org/ . - Title from screen.

Слайд 4

Інституційні репозитарії та Відкритий доступ Інституційні репозитарії – тенденції розвитку Проект інституційного репозитарію НаУКМА - “eKMAIR”

Слайд 5

Відкритий доступ Безкоштовний онлайновий доступ до наукової літератури. Вільне використання для досліджень, навчання та інших цілей. За автором зберігається право на контроль над своєю роботою і право на посилання та цитування.

Слайд 6

Підтримка Відкритого доступу Будапештська ініціатива Відкритого доступу, BOAI, 2001 Заява в Бетезді (Bethesda Statement, Maryland, US), 2003 Берлінська декларація, 2003, 2004, 2005 Wellcome Trust, 2003 Дослідження парламенту Сполученого Королівства, 2004 Комісія з бюджетних асигнувань США, 2004 Дослідження Європейської комісії економічної та технічної еволюції ринку наукових публікацій в Європі, 2006 Асоціація Європейських Університетів, 2008

Слайд 7

Позиція держави Більшість досліджень фінансовані державним коштом, більша частина передплати на наукові журнали фінансується державою. Держава не тільки має право, але й зобов'язана втрутитися в оприлюднення результатів дослідження Вимога до автора зробити свою статтю доступною через репозитарій, якщо вона виконана на основі дослідження, що фінансоване державою Університети можуть вимагати того ж від свої штатних співробітників, якщо дослідження виконане в межах планів закладу, в лабораторіях закладу (навіть в межах гранту чи проекту, що не фінансується державою).

Слайд 8

Позиція держав UK - Комітет з Науки та Техніки палати общин парламенту Сполученого Королівства рекомендує всім ВНЗ країни організовувати інституційні репозитарії, а дослідникам депонувати копії своїх статей в репозитаріях, авторам самоархівувати свої статті протягом місяця після публікації, 2004 США - Національний інститут здоров’я: статті, що написані за результатами досліджень, підтриманих грантами NIH- повинні бути обов’язково депоновані в PubMed Central (PMC) відразу ж після того, як вони прийняті до публікації. Якщо NIH сплачує хоча б частково за публікацію статті, PMC надає відкритий доступ до такої статті негайно, в іншому випадку - через 6 місяців після її публікації в журналі , 2005. Національна Наукова Фундація США виділяє до 12 мільйонів доларів на гранти в підтримку досліджень, пов’язаних із загальнонаціональним та вільним доступом до інформації і електронними бібліотекам, 2006. Канада - обов’язкове самоархівування рекомендовано Науковою Радою Канади з Суспільних та Гуманітарних Наук (SSHRC) та Канадською Асоціацією Наукових Бібліотек (CARL) (2004).

Слайд 9

Позиція держав Шотландія - Робоча група по розробці Шотландської стратегії з наукової інформації опублікувала відповідно свою стратегію з Відкритого Доступу, 2004. Італія - 32 ректори італійських університетів на зустрічі в Мессині підписують Берлінську декларацію та публікують Messina Declaration, 2004. Австралія - відповідну постанову з відкритого доступу підписує Австралійський Комітет з Дослідницької Інформаційної Інфраструктури (Australian Research Information Infrastructure Committee (ARIIC), 2004. Швеція - Рада з Науки Швеції приєднується до ініціативи з вимогою: результати, отримані в ході досліджень, що фінансовані на кошти держави повинні бути доступні для суспільства в стислі терміни через університетські архіви та/чи інші бази даних, 2005. Німеччина - Дослідницька Фундація Німеччини (Deutsche Forschungsgemeinschaft - DFG) оголосила свою політику з електронних публікацій, підтримавши ідею Відкритого доступу та Berlin Declaration (в розробці якої DFGприймав участь), 2005.

Слайд 10

Позиція держав (Україна) Постанова ВР України „Про Рекомендації парламентських слухань з питань розвитку інформаційного суспільства в Україні” (грудень 2005 р.) Закон України Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки (9 січня 2007) Відкритий доступ – один із пріоритетів розвитку інформаційного суспільства в Україні: “забезпечення відкритого безкоштовного Інтернет-доступу до … ресурсів, створених за рахунок коштів Державного бюджету України”.

Слайд 11

Два шляхи Відкритого доступу Журнали відкритого доступу (нова фінансова модель) Архіви (репозитарії) відкритого доступу (самоархівування)

Слайд 12

Архіви відкритого доступу (Інституційні репозитарії) Університетські інституційні репозитарії бо Університети – основні “виробники наукової продукції”

Слайд 13

Інституційний репозитарій Цифрова колекція, зібрання і зберігання інтелектуальних продуктів однієї чи декількох університетських спільнот Набір сервісів, які університет пропонує членам своєї спільноти для управління та розповсюдження цифрових матеріалів, створених інституцією та членами її спільноти. (Clifford Lynch. Essential infrastructure for scholarship in the digital age)

Слайд 14

Основні особливості Інституційних репозитаріїв Веб-орієнтовані бази даних (лише цифрові матеріали) наукових матеріалів, що визначені інституційно однією чи кількома організаціями, об’єднаними у консорціум (на противагу тематичним репозитаріям); комулятивні та постійні (колекції записів, призначені для зберігання і надання доступу на довготривалій основі); надають вільний та відкритий доступ до матеріалів (вимагають лише реєстрації); мають можливість взаємодії з іншими системами (підтримка протоколу обміну метаданими - Open Archives Initiative Protocol for Metadate Harvesting (OAI-PMH)); відповідно зібрані, впорядковані, збережені і розповсюджені (є частиною наукової комунікації).

Слайд 15

Інституційні репозитарії Забезпечують критичну складову в реформуванні системи наукової комунікації розкриває доступ до досліджень, підтверджує контроль над дослідженнями науковою спільнотою, підвищує конкуренцію та знижує монопольну владу журналів, підвищує значимість інституцій та бібліотек, які підтримують інституційні репозитарії Мають потенціал служити реальними показниками якості університету Демонструють наукову, соціальну та економічну значимість дослідницьких робіт і, таким чином, статус та суспільне значення університету

Слайд 16

Вигоди для науковця Розповсюдження ІР забезпечує доступність та зростання запитів на індивідуальні дослідження Зростання впливу та цитування досліджень Тривалість, постійність (ІР забезпечує тривалі, стійкі URL до Ваших цифрових ресурсів) Повнотекстовий пошук (ІР забезпечує повнотекстовий пошук у Ваших цифрових матеріалах) Збереження (ІР бере на себе зобов’язання зберігати Ваші електронні матеріали для довготермінового доступу та використання) Контроль (Коли Ви розміщаєте свої матеріали в ІР, то Ви зберігаєте свої авторські права) Представлення та просування Ваших досліджень

Слайд 17

Вигоди для спільноти Розповсюдження досліджень (ІР забезпечує доступність та зростання запитів до досліджень, створених Вашим факультетом, співробітниками, студентами) Зростання впливу та цитування досліджень Тривалість, постійність Збереження Представлення та просування Ваших досліджень (Ви маєте можливість створити спільноту зфокусовану на наукових матеріалах Вашого підрозділу. В межах спільноти Ви можете створити окремі колекції, щоб виділити особливі аспекти роботи Вашого підрозділу)

Слайд 18

Вигоди для університету Розповсюдження та зростання доступу до досліджень, створених підрозділами, співробітниками та студентами університету Реформування системи наукової комунікації університету Підвищення якості університету Підвищення значущості, статусу та суспільного значення університету

Слайд 19

Інституційні репозитарії та Відкритий доступ Інституційні репозитарії – тенденції розвитку Проект інституційного репозитарію НаУКМА - “eKMAIR”

Слайд 20

Репозитарії Відкритого доступу Directory of Open Access Repositories, DOAR (Ноттінгемський університет, Велика Британія) Registry of Open Access Repositories, ROAR (Університет Саутгемптона, Велика Британія)

Слайд 21

Зростання репозитаріїв DOAR ROAR

Слайд 22

Університетські репозитарії

Слайд 23

Університетські репозитарії

Слайд 24

Країни-лідери

Слайд 25

Країни-лідери

Слайд 26

Країни колишнього СРСР DOAR ROAR

Слайд 27

Країни колишнього СРСР

Слайд 28

Репозитарії України Відкритий архів Центру гуманітарних досліджень (Львівський Національний університет) Відкритий електронний архів громадянського суспільства (Міжнародний фонд “Відродження”) Інституційний репозитарій Інституту біології південних морів Бібліотека Інституту програмних систем Система електронних публікацій Українського Католицького Університету Цифровий репозиторій ХНАМГ (Харківської Національної Академії міського господарства) Електронний архів НаУКМА

Слайд 29

Інституційні репозитарії та Відкритий доступ Інституційні репозитарії – тенденції розвитку Проект інституційного репозитарію НаУКМА - “eKMAIR”

Слайд 30

Інституційний репозитарій НаУКМА Пілотний проект 2006-

Слайд 31

http://www.library.ukma.kiev.ua/dspace/

Слайд 32

Перший етап Вивчення досвіду інших університетів та інституцій Вибір програмного забезпечення Визначення мети та завдань Визначення загальних принципів та політик ІР

Слайд 33

Dspace http://www.dspace.org/ Програмне забезпечення відкритого коду (Бібліотека Масачусетського інституту технологій та Hewlett-Packard)

Слайд 34

Мета еКМАІР Шляхом створення, збереження та надання вільного доступу до наукової інформації, досліджень університету українській та світовій науковій спільноті сприяти розвитку науки та освіти України та світу. Спонукати українську інформаційну, наукову та освітню спільноту до активних дій та кооперації в напрямку вільного поширення (доступу) до наукових інформаційних ресурсів університетів, як основних наукових установ, задля соціальної трансформації ролі науки у сучасному суспільстві.

Слайд 35

Завдання еКМАІР Створення організаційної, технічної, інформаційної інфраструктури Електронного архіву Національного університету “Києво-Могилянська академія” – eKMAIР - для розвитку та поширення наукових публікацій у відкритому доступі та збільшення впливу наукових досліджень НаУКМА шляхом забезпечення вільного доступу та розширення аудиторії їхніх користувачів (науковців, студентів, викладачів, інформаційних працівників України та світу).

Слайд 36

Завдання еКМАІР Накопичення, збереження, розповсюдження та забезпечення довготривалого, постійного та надійного доступу до наукових досліджень професорсько-викладацького складу, співробітників та студентів Університету. Забезпечення середовища, що дозволяє науковим підрозділам університету, співробітникам та студентам легко розміщати наукові дослідження в електронній формі в надійний та добре організований архів і стимулювати та забезпечувати відкритий доступ до їхніх наукових досліджень

Слайд 37

Загальні принципи розміщення Робота мусить бути повністю або частково створена чи фінансована університетом, будь-яким його підрозділом, співробітниками чи студентами. Студенти маґістеріуму можуть розміщати роботи в ІР за рекомендаціями членів спільноти. Робота повинна носити науковий, освітній чи дослідницький характер. Для кращого забезпечення довготермінового зберігання робота повинна бути представлена в цифровій формі в одному із форматів, рекомендованих в Політиці ІР щодо форматів.

Слайд 38

Політики eKMAIR Політика щодо колекції ІР Політика щодо збереження Політика щодо змісту ІР Політика щодо форматів Політика щодо метаданих Політика щодо відкликання матеріалів з eKMAIR Політика щодо обмеження доступу до матеріалів eKMAIR Політика щодо авторського права та депозиту

Слайд 39

Другий етап Активна пропаганда серед наукових спільнот університету Наповнення репозитарію

Слайд 40

eKMAIR – Співпраця бібліотеки та наукових спільнот університету.

Слайд 41

Спільнота eKMAIR Зареєстрований для участі в ІР науковий підрозділ НаУКМА, як то факультет, кафедра, центр, інститут чи інша наукова група або особа, що займається дослідженнями та продукує наукові роботи.

Слайд 42

Спільноти eKMAIR Потенційні спільноти eKMAIR Більше 30 наукових підрозділів Зареєстровані спільноти – 10

Слайд 43

eKMAIR- статистика 29/7/2007 to 13/5/2008 Основні дії Архівовано примірників 49 Bitstream Views 3.670 Переглядів примірників 3.603 Переглядів колекцій 2.345 Переглядів спільнот 2.527 Зареєстувалося користувачів 279 Пошуків 903 Відхилення ліцензії 0 OAI запити 219

Слайд 44

eKMAIR- статистика 29/7/2007 to 13/5/2008 Перегляди примірників Соціальна економіка. Методичні матеріали (Орел, Євгеній) (123456789/33) 308 Основи економічної теорії. Методичні матеріали (Орел, Євгеній) (123456789/32) 227 Аналіз особливостей впровадження загальнообов'язкового державного медичного страхування в Україні (Шарій, Владислав et al) (123456789/30) 172 Відкритий доступ до наукової інформації: університетські відкриті архіви (Бруй, Оксана) (123456789/8) 154 Вільний доступ до інформації : нова модель наукової комунікації в інформаційному суспільстві (Ярошенко, Тетяна) (123456789/17) 148 Вступ до економіки охорони здоров'я. Методичні матеріали (Орел, Євгеній) (123456789/34) 139 Установка DSpace 1.4.1 на Fedora Core 6 (Кудім, Кузьма Олексійович) (123456789/3) 133 eKMAIR - як модель університетського інституційного репозитарію: основні принципи й політики організації (Бруй, Оксана) (123456789/9) 113 Українська революція 2004 – 2005 років. Спроба теоретичного аналізу (Якушик, Валентин) (123456789/50) 112 Правила складання предметних рубрик-1 (Бруй, Оксана) (123456789/27) 105

Слайд 45

ЗАПРОШУЄМО ДО СПІВПРАЦІ bruy@ukma.kiev.ua

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Інформатика