X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
«Видобуток нетрадиційного газу в Україні: омріяна енергетична незалежність чи жахлива екологічна катастрофа?»

Завантажити презентацію

«Видобуток нетрадиційного газу в Україні: омріяна енергетична незалежність чи жахлива екологічна катастрофа?»

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Конференція: «Видобуток нетрадиційного газу в Україні: омріяна енергетична незалежність чи жахлива екологічна катастрофа?» Київ, 26 вересня 2013 р. Доповідь: Видобуток газу нетрадиційного залягання методом водного фрекінгу. Огляд документів. Доповідач: Олег Перегон, голова ХОГО “Зелений фронт”, Харків

Слайд 2

Харківська обласна громадська організація “Зелений фронт” - Створена у 2010 році харків'янами, які вийшли захистити центральний парк свого міста. Є абсолютно волонтерською (не має рахунку, не є юридичною особою). Об'єднує близько 100 активістів, 22 з них входять у координаційну Раду, яка збирається щотижня, на акціях організації час від часу приймає участь близько 2000 осіб. Поєднує в собі ознаки масової та експертної організації. Члени ХОГО “Зелений фронт” брали активну участь у процесах створення “Національного плану дій з охорони навколишнього природного середовища України на період 2011 - 2015 роки”, ГОНЕПУ-2011, багатьох інших. У 2012 році провела екологічну фото-виставку в місті Нюрнберг (Німеччина).

Слайд 3

Позиція Міжнародного союзу охорони природи (Резолюція №90), 15 вересня 2012 року Безумовна заборона використання методу поблизу основних запасів питної води, у районах сейсмічних розломів, районах з дефіцитом питної води, місцях, що є об’єктами охорони природи, беручи до уваги характеристики біорозмаїття Україна: проігноровано повністю

Слайд 4

«Зупинити видачу нових дозволів на видобуток нетрадиційних видів викопного палива шляхом гідравлічного розриву пласту з метою уникнення негативних впливів на довкілля та місцеві громади доти, доки не з’являться нові технології та методи, які будуть оцінені та схвалені незалежними науковими оглядами». «Внесення уточнень у проекти/технології щодо будівництва трубопроводів і сховищ стічних вод («ам-барів») для запобігання витоку хімічних і радіоактив-них матеріалів та метану з урахуванням всіх можливих надзвичайних ситуацій». «Розкриття інформації про хімічні речовини, що використовуються». «Врахування вимоги щодо регулярної перевірки та моніторингу питної води». «Скасування звільнення від відповідальності, передбаченої згідно вимог екологічного законодавства». «... зміцнити контроль і моніторинг процесів, пов’язаних з чинними практиками видобування нетрадиційних видів викопного палива для попередження негативного впливу на довкілля». Україна: проігноровано повністю

Слайд 5

ПОЗИЦІЯ ЄВРОПАРЛАМЕНТУ Прийнято дві жорсткі резолюції стосовно нетрадиційних газів: від 12 листопада та 21 листопада 2012 року. Основні положення: Гідророзрив при інтенсифікації традицій-ного родовища та гідророзрив при видо-бутку “нетрадиційних газів” є різними за впливом на довкілля процесами. “Повністю заборонити водний фрекінг в водоохоронних зонах та районах шахтного видобутку вугілля”. “Повністю відкинути можливість поховання забруднених вод у геологічних формаціях, оскільки це заборонено Рамковою водною директивою”. Хімічні речовини, які входять до складу ГРП-рідини, мають бути зареєстровані у Європейському хімічному агентстві, та можуть бути схвалені лише якщо доведено, що вони не завдають шкоди довкіллю. Україна: проігноровано повністю

Слайд 6

ПОЗИЦІЯ ЄВРОПАРЛАМЕНТУ Повне інформування місцевих громад та залучення них до прийняття рішень. Також громада має бути залученою до усіх перевірок об’єктів з видобутку нетрадиційних газів. Рекомендується державам-членам та Європейській Комісії вивчити можливість видобутку сланцевого газу без використання хімічних речовин, наводячи приклад Австрії, де дозволено фрекінг з використанням суміші води, піску та кукурудзяного крохмалю. При видобутку газів нетрадиційного залягання треба застосовувати застережні заходи для захисту довкілля, а також принцип «забруднювач платить», причому на всіх етапах (від розвідки до безпосереднього видобутку) Постійний контроль за діяльністю компаній. Передування розробки регуляторних актів, які забезпечують безпеку, проведенню робіт з розвідки або видобутку нетрадиційних газів. Вимагає постійного моніторингу цієї діяльності, відповідної підготовки фахівців національних органів. Визнає неприйнятним укладання договорів про нерозголошення інформації щодо негативного впливу на здоров'я та довкілля, поширених у США. Україна: проігноровано повністю

Слайд 7

Підказка USAID 1 травня 2012 року група експертів, залучених USAID презентувала аналітичне видання “Сланцевий газ України”. В українському законодавстві знайдено більше 50 невідповідностей, які завадять убезпеченню населення під час видобутку газу методом фрекінгу. Експерти радять змінити низку положень у Водному кодексі України, Земельному кодексі України, Кодексі законів про надра тощо. В експертному висновку міститься багато рекомендацій щодо співпраці з громадами під час вирішення питань, пов'язаних з видобутком сланцевого газу та можливість виникнення конфліктів у разі відсутності такої взаємодії. Україна: проігноровано повністю

Слайд 8

Критерії екологічної та техногенної безпеки при видобутку газу методом фрекінгу запропоновані робочою групою, яка об’єднала представників громадських та наукових організацій (створена за ініціативою ХОГО «Зелений фронт») Прийняті на секції «Критерії екологічної та техногенної безпеки при видобутку газу методом фрекінгу» XV Спеціалізованої виставки «Енергетика. Електротехніка. Енергозбереження – 2012» 11 жовтня 2012 року. Україна: проігноровано повністю

Слайд 9

Екологічні та техногенні ризики: Використання великої кількості води та піску Використання хімічних речовин Сейсмічні прояви Утворення великої кількості відходів, серед яких — токсичні та радіоактивні Вибухо/пожежонебезпека Можливості потрапляння газу до водоносних горизонтів, поверхневих шарів ґрунту тощо

Слайд 10

ВОДА (використання) На один гідророзрив пласту використовується декілька тисяч тонн так званої фрекінг-речовини. Кількість води, що використовуються для одного гідророзриву, сягає 5-25 мільйонів літрів. При цьому за рік на одній свердловині здійснюється близько 10 гідророзривів, а відпрацьована фрекінг-речовина регулярно замінюється на нову. Українське законодавство суворо захищає запаси води, контролює будь-яке використання артезіанських вод… окрім випадку видобутку газу! Стаття 48 Водного Кодексу України не відносить до спеціального водокористування вилучення води з надр разом з видобуванням корисних копалин, видобування корисних копалин і водних рослин, проведення бурових, геологорозвідувальних робіт”. А стаття 47 гарантує: “Якщо водокористувачем або відповідною Радою не встановлено таких умов, загальне водокористування визнається дозволеним без обмежень”. Більше того, стаття 13 Закону України “Про нафту і газ” дозволяє видобувати в межах угоди мінералізовані води, непридатні до домашнього використання, але ті, що потребує нафтогазова промисловість.

Слайд 11

Громадська оцінка процесу реалізації національної екологічної політики у 2011 році Рекомендації: - Взяти за основу “Критерії екологічної та техногенної безпеки” та розробити на їх підґрунті вітчизняне законодавство. Негайний мораторій до прийняття законодавства, яке б убезпечувало населення та території. Широка співпраця науковців, депутатів та НУО під час розробки законодавства. Спільний контроль за виконанням і ефективністю законодавства з боку НУО та депутатів. Також зроблено 4 застереження (див. текст ГОПРНЕП-2011). Участь усієї експертної екологічної спільноти України Обговорення в усіх регіонах України 220 експертів з 200 організацій Україна: проігноровано повністю

Слайд 12

Громадська рада при Мінприроди Натомість зроблене наступне: Громадська Рада при Мінприроди України була терміново розігнана. Замість експертів в нову “раду” набрали людей за принципом підтримки сланцевої авантюри. Ось перелік з деяких організацій в нео-Раді: Асоціація українських автомобілевиробників «Укравтопром», «Всеукраїнська Асоціація імпортерів і дилерів», ГО «Асоціація українські спецслужби за національну безпеку», ВБФ «ГРУ», ВГО «Товариство зварників України» , «Федерація південного спорту та підводної діяльності України», Громадська організація «Міжнародна асоціація професіоналів похоронної справи» Розкритикувала непродумані дії уряду щодо впровадженні в Україні безконтрольного фрекінгу, прийняла дуже жорстку резолюцію з цього приводу. Висновок Ради — негайно оголошувати мораторій на застосування фрекінгу в Україні та розробляти фахове законодавство. Україна: висновки фахівців проігноровані повністю, експертну організацію сфальсифіковано

Слайд 13

Ціла низка конференцій, семінарів, конгресів, які об’єднали науковців, експертів, фахівців різних галузей, засудили вітчизняні проекти з видобутку газу методом фрекінгу через їх недосконалість та невирішеність цілої низки питань екологічної безпеки: охорони вод, забезпечення радіаційної, сейсмічної хімічної безпеки, техногенної безпеки тощо. Але це залишається «голосом в пустелі» в умовах спекуляцій на патріотичних почуттях українців щодо енергонезалежності. Натомість ведеться цілеспрямована дискредитація усіх, хто насмілюється критикувати «сланцеву лихоманку», тиск на вчених та громади, розповсюдження серед громад недостовірної та неповної інформації. Діючи так, Україна ставить себе поза процесами Європейського простору, підвищує ризики для довкілля, не вирішує проблем з енерговикористанням та генерацією енергії, нарощує ризики, які визнані всім світом, пов’язані з фрекінгом (які виникнуть неминуче!).

Слайд 14

Як уявити собі, скільки води потребує один фрекінг? Офиційно зазначено, що для фрекінга в селі Веселе Харківскої області буде задіяно 6000000 літрів води. ЦЕ: Потяг з 60-кубових цистерн довжиною в 1 кілометр 16,7 місяців водоспоживання 5-поверхового 60-квартир-ного будинку з лічильниками води.

Слайд 15

Щоб усвідомити проблему, слід врахувати кількість свердловин: до 8 на квадратний кілометр

Слайд 16

Фото, зроблені в штаті Колорадо, США

Слайд 17

Пісок Висновок: Проект документації з видобування (придбання) піску має бути частиною проектної документації та проходити екологічну перевірку Видобування піску у великих обсягах може нанести шкоду довкіллю. Щорічно у Харківській області гине на нелегальних піскових кар'єрах 2-4 дитини.

Слайд 18

Нелегальні піскові кар’єри — лихо Харківщини та півдня України! Місто Харків, район Жихор

Слайд 19

Слайд 20

Без коментарів:

Слайд 21

Висновок: В України немає іншого шляху, окрім розробки та прийняття повноцінного законодавства, яке б регулювало видобуток “нетрадиційних газів” методом фрекінгу, базуючись на вже розроблених “Критеріях”. Найкращім стимулом для розробки такого законодавства в усьому світі є прийняття загальнонаціонального мораторію до моменту введення в дію усіх необхідних законів. Україна ставить себе поза європейською спільнотою, не залучаючи європейські фахові структури, не користуючись доробком Європарламенту у вирішенні цього питання. Не можна ігнорувати висновки експертів МСОП та українських установ, йти шляхом дискредитації “невигідних” експертів, ігнорувати інтереси громад.

Слайд 22

15 травня 2013 року Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки. Слухання на тему: «Видобуток сланцевого газу в Україні: перспективи та виклики» Виступило 22 учасника. Чотири з учасників слухань — члени робочої групи, ініційованої “Зеленим фронтом” (виступило 2). Тем слухань дві: законопроекти Авакова та Васюника, а також сланцева тематика в цілому. Більшість часу було віддано пі-арщикам газовидобувних компаній, які продемонстрували просто презентації своїх фірм, чиновники прийшли з невпевненими доповідями. Жоден з виступаючих не висловився проти законопроектів, натомість було чимало виступів на їх підтримку. Лише 5 червня (майже через місяць) комітет видав резолюцію, в якій немає ані слова про законопроекти, що розглядалися, немає жодного слова про застереження фахівців, а рекламна складова включила в себе навіть ті факти, які не розглядалися на слуханнях! Докладніше про слухання див.: http://www.zfront.org/sg/

Слайд 23

15 травня 2013 року Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки. Слухання на тему: «Видобуток сланцевого газу в Україні: перспективи та виклики» Під час слухань керівництво комітету отримало близько 60 тисяч підписів від громадських активістів антифрекінгового руху, вони також отримали експертну оцінку, підписану експертами декількох громадських організацій (“Зелений фронт”, НЕЦУ, “Всеукраїнська екологічна ліга”, “Мама-86” тощо). Все це, як і виступи фахівців, було проігноровано повністю.

Слайд 24

22 травня 2013 року Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Слухання на тему «Екологічні проблеми видобування сланцевого газу в Україні» 22 виступи, 7 представників робочої групи приймали участь у слуханнях, чотири отримали слово. Жоден науковець не вийшов на трибуну інакше, ніж з застереженнями щодо фрекінгу по своїй галузі. Виключення — представники офіційних установ, але й вони були дуже обережні у своїх виступах. Володимир Бенько, директор Департаменту геології Державної служби геології та надр України, оприлюднив страшний факт: весь бюджет державної геологічної служби складає 198 мільйонів гривень, цього замало навіть для створення двох пошукових свердловин на суші. А на шельфі одна свердловина коштує 200 мільйонів гривень... Застереження зробили: геологи, екологи, токсикологи, юристи, гідрогеологи, біологи, громадські активісти, геофізики, економісти тощо.

Слайд 25

22 травня 2013 року Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Слухання на тему «Екологічні проблеми видобування сланцевого газу в Україні» Лише 4 липня комітет видав резолюцію попри шалений тиск фрекінгового лоббі. Резолюція майже повністю врахувала думку фахівців, які приймали участь у слуханнях. Головні положення: до початку виконання робіт організувати систему екомоніторинга та контроля, забезпечити нормативну базу, яка б унеможливила проведення фрекінгу поблизу від джерел питної води, сейсмічних розломів, природоохоронних зон. Екологічне страхування на випадок шкоди. Оприлюднення хімічного складу фрекінг-розчинів, оприлюднення угод про розподіл продукції, прийняття відповідного законодавства в Україні. Прокуратурі — перевірити відповідність законодавству догворів між Україною та компанією «Шелл».

Слайд 26

Енергонезалежність — слово, яке не має сенсу. Жодна країна не є і не може бути “енергонезалежною”, адже в кожному суспільстві використовується енергія. В справжньому словнику є інші слова: енергоефективність, енергозбереження, відновлювальні джерела енергії, диверсифікація енергопостачання, енергетична стратегія держави. Це — реальні енергетичні слова, за якими стоїть вирішення енергетичних проблем. А “Енергонезалежність”, “сланцевий газ” та інші казочки лише відволікають увагу від цих рішень!

Слайд 27

Дмитро Менделєєв: “Спалювати вуглеводні – все одно, що топити пічку асигнаціями!” Біогаз: Китай — 14000000000 м3/рік, Україна — ? Полігонний газ Енергоефективність ЖКГ Енергомістськість економіки Побутова економія Вітроенергетика, соняшна енергетика, спалювання сміття та відходів тощо.

Слайд 28

Дякую за увагу!

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Екологія