X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Урок української мови РЗМ Ділові папери. Оформлення листа. Адреса

Завантажити презентацію

Урок української мови РЗМ Ділові папери. Оформлення листа. Адреса

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Урок української мови РЗМ Ділові папери. Лист. Адреса Ковтун Юлія Михайлівна, учитель української мови та літератури Зеленодольської ЗШ №1 Апостолівського району Дніпропетровської області

Слайд 2

Лунтик та дід Шер сидять за столом,  смакують чай із цукерками. Нетерплячий стукіт у двері змушує діда Шера відірватись від солодощів. Стук повторюється. Хто там? – запитує баба Капа. Це я, листоноша Пєчкін, - лунає з-за дверей. - Приніс вам листа. 

Слайд 3

Хто там? – запитує баба Капа. Це я, листоноша Пєчкін, - лунає з-за дверей. - Приніс вам листа.  А що таке лист? – здивовано запитав Лунтик і додав: - А я ніколи не отримував листів! Це дуже приємно отримувати листи… Їх пишуть один одному, щоб привітати зі святом, розповісти про новини, запросити в гості, - сказав дід Шер.

Слайд 4

Лунтик задав багато запитань діду Шеру та бабі Капі. Допоможіть, будь ласка, діти, відповісти на них. А баба Капа і дід Шер у цей час пригостять Пєчкіна чаєм і цукерками.

Слайд 5

Що таке лист? Які види листів ви знаєте? Які види ділових паперів вам відомі?  Хто і кому може писати приватний (особистий) лист? Коли виникає потреба писати листи? Коли, на вашу думку, могло бути написано найперший лист? Чи доводилося вам писати листи? Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? З яких частин складається текст традиційного листа? Чи уявляєте ви собі лист без уживання звертання та формул етикету (слів ввічливості)? Чому?

Слайд 6

Пригадайте художні твори, у яких цитуються (наводяться) написані персонажами листи? Лист з романа Жуля Верна «Діти капітана Гранта»  

Слайд 7

На яких відомих картинах зображене складання або читання листа? «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, «Лист з фронту» М.Лактіонова тощо

Слайд 8

Баба Капа принесла підручник з української мови для учнів 5 класів і порадила Лунтику прочитати важливу інформацію.      Листування – один із видiв письмового спiлкування. Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).        Особистi листи - це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора.        Лист – це писаний текст, метою якого є повiдомлення про щось адресата.      Лист – це особиста творчість кожної людини. Але все-таки існують загальні правила, як вести листування. До них відносяться: увічливий тон, увага до адресата (до того, кому лист чи телеграма), уміння писати про себе коротко, про інших – більш детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані питання.  

Слайд 9

Дід Шер дістав із конверта лист і прочитав уголос: „Вам слід терміново з’явитися на казкові курси підвищення професійної майстерності за адресою: дрімучі хащі, 113-а просіка, гниле дупло №13”.

Слайд 10

- Лист недійсний, – промовила баба Капа, подумавши кілька хвилин.  - Як недійсний? – стрепенувся листоноша. – Ось конверт, ось марка. Усе законно.  - Законно, проте безграмотно, - заперечив дід Шер. -  Лист складено всупереч правилам, неввічливо. Нікуди я не поїду. Це наші неосвічені  гусениці, напевно, вирішили пожартувати.  - Зачекайте, - захвилювався Пєчкін. – Ось марка, ось конверт. Чого ж вам іще бракує?

Слайд 11

 - Та звертання ж немає, і підпису теж! – не втрималася баба Капа.  - Конверт є, марка є, - торочив Пєчкін, – отже, все в порядку. Ніяких там звертань і підписів не знаю і знати не хочу.  - Як не знаєте? Як не хочете? – і баба Капа дала листоноші підручник з мови. - Читайте, будь ласка, про традиції у листуванні! -Добре, прочитаю! А чому Ви вирішили, що автори – гусінь? Немає ж підпису. - Не забувайте, що у листах, як узагалі в мовленні, проявляється характер людини, її розум, знання, рівень культури й вихованості. А наша гусінь невихована.

Слайд 12

Дід Шер приніс підручник, і Лунтик почав уголос читати: Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа. 1.Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, дорогий та ін.. 2. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Галино. 3. Якщо звертання виражене сполученням імен й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку:  Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.

Слайд 13

4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад:  Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день! Якщо звертання стоїть в кінці речення, то ставимо кому перед звертанням. Наприклад: Доброго дня, дорогий брате! 5. При листуванні до старшої людини звертаються шанобливо на Ви (займенник пишемо з великої букви), якщо звертаються до кількох людей, то ви пишемо з маленької літери.

Слайд 14

УВАГА! В основній частині листа автор розповідає про своє життя (здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес). Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим. Лист обов'язково починається звертанням і закінчується словами ввічливості: до побачення, до зустрічі, мої привітання всім родичам, чекаю відповіді, відгукніться на мій лист, на все добре тощо. Після слів увічливості ставиться ім'я автора листа і дата написання.

Слайд 15

-Дякую тобі, Лунтику, - промовив Пєчкін, - ось тобі у подарунок чистий конверт і вітальні листівки. Подумай, кому ти напишеш лист або відправиш привітання. - Дідусю, а якщо я Кузі чи Мілі захочу написати лист, на який адрес підписувати конверт?

Слайд 16

ВИПИШІТЬ ПРАВИЛА! - Лунтику, мешкаємо ми не за адресом, а за адресою.  Адрес – письмове звернення до особи. Коли ми вітали Черепаху з Днем народження, то звертались до неї з ювілейним адресом.  Адреса - напис на конверті, місце проживання особи. - А ще, Лунтику. необхідно правильно надписати на конверті інформацію про адресата та адресанта, - додала баба Капа. - Адресат – той, хто отримує лист, телеграму. Тобто, Міла чи Кузя. Адресант – той, хто адресує, надсилає лист. Це ти, Лунтику, - зауважив Пєчкін. – Ось подивись, як правильно підписувати конверт.

Слайд 17

Як оформлювати конверт? 1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч. 2. Послідовність відомостей така: а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата; б) вулиця, номер будинку, квартири; в) населений пункт; г) район, область; д) індекс; е) країна (за потреби).

Слайд 18

Які ви знаєте правила ввічливого листування?

Слайд 19

Невідоме про відоме Сумка листоноші 15 жовтня 1897 року у Європі Аарон Самуель Блох, листоноша, вирішив полегшити собі працю і попросив дружину зшити спеціальну сумку через плече, щоб вона йому менше заважала при ходьбі. Жінка була дещо лінива: взяла полотняний мішок і з двох кінців пришила до нього звичайний шкіряний ремінь. Вийшло не бозна-що, але Аарону дуже сподобалося. Тепер гострі краї конвертів не тикали боляче його у стегна під час швидкого переміщення, та й тяжкість перейшла з рук на плечі. Можна було йти і насвистувати пісеньку, не згинаючись у три дуги. Ще більше «нововведення» припало до смаку колегам Блоха. Вони швидко оцінили всі переваги нової сумки.

Слайд 20

Невідоме про відоме - А як лист, який я напишу Кузі, потрапить у Вашу сумку? – спитав Лунтик Пєчкіна. - Ти віднесеш його до поштової  скриньки, яка висить на старій вербі.

Слайд 21

Поштова скринька Колись давно команда португальського мореплавця Бартоломео Колумба потрапила в шторм біля берегів Південної Америки. Один із офіцерів написав про всі їхні злигодні листа, помістив його в свій черевик, який повісив на дерево недалеко від берега. Через рік тут висадився інший мореплавець, знайшов листа, прочитав і поставив капличку на місці загибелі своїх співвітчизників. Пізніше там виросло селище. Іще довго черевик моряка слугував поштовою скринькою. До цих пір у деяких країнах Європи та Америки залишився такий звичай: дітям у Різдвяну ніч у їхні черевики кладуть подарунки чи то Санта Клаус (у англійців), чи Дід Мороз (у росіян), чи  П’єр Ноель (у французів), чи Святий Миколай ( у нас). Невідоме про відоме

Слайд 22

Слайд 23

- А листи завжди люди вкладали в конверти? – запитала баба Капа, яку зацікавили розповіді Пєчкін. Конверт Пошта зародилася в глибоку давнину. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтон власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

Слайд 24

- Лунтику, ти бачиш, що листівка відрізняється від листа у конверті тим, що кожен може прочитати на зворотному боці картинки те, що ти написав. Шановний поштарю, розкажіть нам про виникнення листівок, будь ласка, - попросив дід Шер. Малюнки на поштових картках Малюнки на листівках уперше з'явилися в Англії, де на початку XIX століття широко поширився звичай розсилати вітальні різдвяні картки. Перша листівка з малюнком була створена в 1794 році художником Добсоном і являла собою зображення зимового пейзажу і родини, що розташувалася біля ялинки. Художник послав цю саморобну картку другові, і тому вона дуже сподобалася.

Слайд 25

- Ви розказали мені про правила  написання листа, а чи існують секрети підписування листівок, бабо Капо? – запитав Лунтик. - Звичайно! Наприклад, листівки із зображенням краєвидів різних країн нам присилають друзі з подорожей. У них діляться враженнями від побаченого. До свят ми отримуємо вітальні картки. Кожен адресант має знати, як правильно писати імена адресатів, географічні назви, назви свят.

Слайд 26

- Бабо Капо, дідусю,дозвольте мені піти до школи. Я хочу навчитись писати листи, підписувати конверти і листівки. - Добре, іди. Та пам’ятай, Лунтику, те,чому ми сьогодні тебе навчили.

Слайд 27

- Іди одразу до п’ятикласників. Мені учора онук розповідав, що на уроках української мови вони будуть вивчати тему «Лист. Адреса», - порадив Пєчкін.

Слайд 28

Завдання 1 Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків. Хто є адресатом, а хто адресантом цього листа? Чому народна пам'ять зберігає цей лист?

Слайд 29

Завдання 2 Отримала   нещодавно   листа ,   але   від   кого—незрозуміло .   Погляньте,   який   неграмотний   запис,   який   брудний   лист! Напесать    листа   до   вас                                          Змусили   проблеми .                                          Вчора    в   класі   говарив                                          Я   на   зборах    знову—                                          Щоб    нихто   з    нас   не   робив                                          Помілок   у   мові .                                          Я   завжди   про   це   кажу ,                                          Веступаю   всюду ,                                          Обіцяю   і  пишу—                                          Всім    за   пріклад   буду !                                          Але   учні   виступ   мій                                          Слухать   не   хотіли .                                          Тож   я   прошу   вас   одне :                                          Поможіть,   будь   ласка !                                          А   то    я,   Мекола ,                                          Не   вчив   правел   з   мови                                          І    не   можу   прочитать                                          Власної   промови ,                                          Тому   що   я   ні   бе   ні   ме                                          В   правелах   із   мови .                                          До   побачення .   Пешіть .                                          І   мене   песать   навчіть .

Слайд 30

Завдання 3  Оформіть конверт на основі поданої інформації. 1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Зеленодольськ в будинку № 31 по вулиці Енергетичній, пише Кравець Ірина Олександрівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка. 2) Гришину Володимирові Миколайовичу, який навчається у місті Києві і живе на вулиці Дарницькій (будинок 81, квартира 56), надійшов вітальний лист із села Червоного Андрушівського району (Житомирська область) від матері Гришиної Алли Вікторівна.

Слайд 31

Завдання 4 Запишіть своє ім'я та прізвище в називному, родовому, давальному та кличному відмінках.

Слайд 32

Завдання 5 1. Замініть, де треба, малу літеру великою. Поясніть у кожному випадку правило вживання малої та великої літер. (д)ніпропетровська (о)бласть, (м)істо (д)ніпропетровськ, (в)вулиця (с)адова, (в)асиль (с)имоненко, (к)узя, (д)ень(п)еремоги, 8 (б)ерезня – (м)іжнародний (ж)іночий (д)ень, з (н)овим (р)оком, (р)ізво, (а)лло (с)ергієвно, (м)арія, (к)іт (в)аська

Слайд 33

Які картки не соромно подарувати друзям, тому що вони оформлені без помилок?

Слайд 34

Які картки не соромно подарувати друзям, тому що вони оформлені без помилок?

Слайд 35

Завдання 6 Напишіть Лунтикові лист, дотримуючись композиції.   Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень: На уроці я дізнався про... Ми навчилися... Мені найбільше сподобалося... Запам’яталося...

Слайд 36

-Дякую вам, любі нові друзі! Мені дуже приємно було познайомитись з вами. А ще я ніколи не отримував стільки листів! Ви принесли мені велику радість!

Слайд 37

Дайте відповіді на запитання: 1.    Що ви відчуваєте, коли одержуєте лист від рідних, друзів? 2.    Що потрібно для того, щоб написати й відправити листа?

Слайд 38

Час урок кінчати, Додому завдання писати… 1. З’ясуйте, на що вказують перші дві й інші три цифри поштового індексу. 2. Ви маєте мрію? Напишіть про це Дідові Морозу чи Святому Миколаєві.  Оформіть конверт. Дайте прочитати рідним або друзям, щоб і вони потім змогли з вами поділитись своїми мріями.

Завантажити презентацію

Презентації по предмету Діловодство