X Код для використання на сайті:
Ширина px

Скопіюйте цей код і вставте його на свій сайт

X Для завантаження презентації, скористайтесь соціальною кнопкою для рекомендації сервісу SvitPPT Завантажити собі цю презентацію

Презентація на тему:
Основні поняття генетики

Завантажити презентацію

Основні поняття генетики

Завантажити презентацію

Презентація по слайдам:

Слайд 1

Слайд 2

розширити знання про генетику, як науку, ознайомити з історією розвитку генетики , поглибити знання про видатних вчених-генетиків, дати знання про основні генетичні поняття та генетичні закономірності

Слайд 3

М. Гоголь писав: “…немає фантазії, яку воля і розум людей не могли б перетворити на дійсність”. Дійсно, хіба не фантазували люди про продовження людського життя, про вирощені органи і тканини для трансплантації, про лікування захворювань, які раніше не лікувались. А фантазії про створення таких рослин, які могли адаптуватись в будь-якому куточку планети, про виведення порід тварин із заздалегідь заданими якостями…Тепер усе це перетворюється на дійсність. А втілювати мрію в реальність відносно молода наука –

Слайд 4

Слайд 5

Датою народження науки генетики вважають 1990 рік, коли три ботаніки, які проводили досліди по гібридизації рослин – голландець Г.де Фріз, німець К.Корренс та австрієць Е.Чермак незалежно один від одного знайшли забуту працю чеського дослідника Грегора Менделя: “Досліди над рослинними гібридами”, видану в 1865 році. Виявилося що вони лише заново відкрили закони, які були відкриті чеським вченим, ще 35 років тому.

Слайд 6

(1822- 1884) родом із Сілезії (Австрія ) батьки, якого були не багаті селяни, переїхали Чехію. Грегор з дитинства займався с/г, мріяв стати вчителем природознавства, проте скрутне матеріальне становище батьків змусило його постригтися в ченці у католицькому монастирі у Чехії. Там він отримав невеличку ділянку землі, на якій проводив свої досліди, але роботи його були забуті аж на 35 років. Кому ще із вас відомо про Г. Менделя?

Слайд 7

Кажуть, що людині в житті повинно пощастити тричі: від кого народитися; у кого вчитися і з ким одружитися. А як ви вважаєте? Від чого залежать зовнішні ознаки людини?

Слайд 8

Отже, сукупність зовнішніх і внутрішніх ознак людини називається фенотип. Кожен з вас може описати свій фенотип.

Слайд 9

У США вперше десятиріччя розвитку науки генетика називалася євгенікою. Основоположником цієї науки був англійський вчений Френсіс Гальтон, який розробив теорію про спадкове здоров’я людини. Слово “євгеніка” від грецького означає “добрий рід. Прихильники вважали що видатні здібності залежать тільки від спадковості. Розрізняють позитивну і негативну євгеніку. Мета позитивної євгеніки – збільшити відтворення осіб, які можуть бути корисними для суспільства з високим інтелектом і гарним фізичним розвитком. Негативна євгеніка прагнула зменшення відтворення тих, кого можна було вважати недорозвиненими розумово, а також фізично. Перший закон про примусову стерилізацію був прийнятий у США в 1907 році, а останній у 1937 р

Слайд 10

За час дії цих законів було насильно стерилізовано 100 000 осіб. Таким чином євгеніки хотіли очистити і поліпшити людський вид через стерилізацію розумово відсталих, ґвалтівників, хронічних алкоголіків, повій, епілептиків. В Німеччині генетика називалася расовою гігієною, за якою не дозволялося істинним арійцям ” забруднювати німецьку кров іншою. Результатом расової гігієни було 400 000 стерилізованих людей, а 100 000 пацієнтів психіатричних клінік було розстріляно.

Слайд 11

Трагічно склалася історія розвитку генетики в колишньому СРСР. У 20-і роки у Москві відкрився інститут медичної генетики. Протягом кількох років генетики плідно працювали, проте в 30-і роки в ході масових сталінських репресій загинуло багато представників цієї науки, що загальмувало її розвиток. В1937 році за фальшивим доносом був заарештований і репресований директор інституту генетики Л.Є.Левіт.

Слайд 12

За 1948-1964 р. були закриті інститути і лабораторії. На той час інститут генетики очолив Лисенко і в ньому залишились тільки співробітники, які перейшли на “передові мічурінські ідеї”. Штучно було зупинено розвиток генетики. А що відомо вам про розвиток генетики того часу ?

Слайд 13

про розвиток генетики в часи правління Т.Лисенка сказав наступне “Горітимемо на вогнищі, але від своїх переконань не відмовимось. Одна людина не може підмінити собою науку”. Його слова підтвердились - у 1948 році на лисенківській сесії було остаточно розгромлено біологічну науку СРСР, припинено дослідження в генетиці, медицині, було звільнено з роботи 3000 співробітників Інституту генетики.

Слайд 14

У 70-і роки почався сучасний етап розвитку генетики. Було відкрито генетичний код, появилась можливість не тільки штучного синтезу генів, й введення їх у клітину з метою зміни в бажаний бік. Появився в генетиці новий напрямок розвитку – генна інженерія. Це галузь молекулярної біології, яка розробляє методи перебудови геномів організмів шляхом видалення чи введення окремих генів або їх груп. Об’єктами дослідження є прокаріоти, хоча вчені почали працювати з генами еукаріотів.

Слайд 15

Індустрія генетично модифікованих продуктів розв’язує багато питань: Підвищує врожайність; зменшує транспортні витрати; довше зберігання продуктів. Але виникає питання: а чи безпечні ці продукти для життя і здоров’я людей? Є чимало прикладів того, коли лабораторних мишей довго годували ГМ продуктами то тварини хворіли,переставали давати потомство і ставали агресивними . Що відомо вам про генетично модифіковані продукти?

Слайд 16

Існує 12 тисяч спадкових захворювань із них лікується 2: це фенілкетонурія і галактоземія (порушення вуглеводневого обміну, за якого галактоза (молочний цукор) не перетворюється у глюкозу. Якщо після народження діагностувати цю хворобу і виключити з раціону молоко, можна повністю попередити важкі клінічні прояви. Фенілкетонурія – відсутність ферменту і в дітей спостерігається затримка розумового розвитку, якщо з раціону дітей виключити амінокислоту фенілаланін, то обмінні процеси приходять в норму і з розумовою відсталістю можна боротися. На лікування спадкових захворювань в США виділено 10 мільярдів доларів, а ефективність лікування 10%.

Слайд 17

Генна інженерія може принести користь для багатьох галузей і вже зараз працює на благо людини. Наприклад, у геном бактерій були введені гени пацюка і людини, які відповідають за синтез інсуліну, і бактерії стали синтезувати цей гормон,необхідний для лікування цукрового діабету. Щорічно розширюється перелік медичних препаратів, отриманих з допомогою методів генної інженерії. Що цікавого відомо вам про цей метод? За допомогою методів генної інженерії можна вивести нові сорти культурних рослин і порід тварин із заданими заздалегідь властивостями. Наприклад, генетично змінюють полуницю, помідори, увівши їм ген риби, внаслідок чого вони стають менш чутливі до холоду. А також виведено сорт картоплі, яку не їсть колорадський жук. Ці культури, які виведені методами генної інженерії називаються генетично модифікованими.

Слайд 18

Як бачимо, дослідження в галузі генетики можуть принести як рятування від недугів так і нещастя – це залежить від того хто ними скористається. Як кажуть « хто не осяг науки добра, усяка інша наука завдає лише шкоди». Одна із гілок розвитку генетики є клонування. Що несе людству можливість клонування вищих тварин і самої людини? Термін «клон» походить від грецького слова, що означає гілочка ,пагін і це стосується вегетативного розмноження. Новим витком клонування стала можливість одержання копій вищих тварин. Перший успішний результат було отримано Яном Вілманом на вівцях(овечка Доллі). Таким чином, застосовуючи цю технологію можна одержати високопродуктивних свійських тварин, зокрема молочних корів, спортивних коней, цінних хутрових звірів. Але найбільш суперечливим питанням у цій галузі є клонування людини Як ви відноситесь до цього питання: за чи проти ? ………….

Слайд 19

Отже, ми торкнулись тільки деяких завдань, які стоять перед генетикою тому що вона є основою селекції, медичної генетики, біотехнології. А зараз повернемось до дослідів знаменитого вченого основоположника науки Г. Менделя . Як об’єкт дослідження Мендель вибрав горох посівний . Чому саме?

Слайд 20

У своїх дослідженнях вчений використав гібридологічний метод схрещування - це схрещування особин, які відрізняються за кількома ознаками і вивчення їх в наступних поколіннях. Досліди почав із моно гібридного схрещування – це схрещування особин, що відрізняються за однією ознакою. Він схрестив насіння жовтого та зелених кольорів і отримав перше покоління все жовте що і назвав домінантною ознакою – це ознака, яка переважає над іншою, а зелений колір рецесивною - це ознака, яка себе не проявляє. Перший закон Менделя (домінування ) – гібриди першого покоління всі одноманітні.

Слайд 21

Другий закон Менделя (розщеплення ) - гібриди першого покоління при дальшому розмноженні розщеплюються і в їхньому потомстві з'являються особини з рецесивними ознаками, що становлять чверть всього потомства .

Слайд 22

Особини за генотипом бувають: гомозиготи та гетерозиготи. Гомозигота – це особина, яка дає один сорт гамет і при дальшому розмноженні не розщеплюється ( АА; аа). Гетерозигота - це особина , яка дає два і більше сортів гамет і при дальшому розмноженні розщеплюється . (Аа)

Слайд 23

Розгляньте умовні позначення: P – батьки ; ♀- жіноча особина; ♂- чоловіча особина; - знак схрещування Гамети – статеві клітини A, B, C, D, F, M – домінантна ознака a, в, c, d, f, m – рецесивна ознака F , F2 – наступні покоління

Слайд 24

Дано: А- жовт. P ♀ AA Х ♂ аа а- зелен. Гамети: А а F1 -? F1: Аа F2 -? P ♀ Aа Х ♂ Aа Гамети: А,a A,а F2: АА, Аа, Аа, аа Відповідь:

Слайд 25

В ході заняття ми вивчили визначення: генетика; селекція; ген; фенотип; генотип;спадковість; мінливість; домінантна ознака; рецесивна ознака; генна інженерія; гібридологічний метод; моногібридне схрещування; дигібридне; полігібридне схрещування.

Слайд 26

Слайд 27

Слайд 28

Слайд 29

Завантажити презентацію